Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Tore, Tor

Norska Nora – nu japansk No-Nora

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-08-26

Under sommaren fick den danska publiken chansen att på Kronborg se Hamlet som Pekingopera. Där fick skådespelerskor lov att spela kvinnorollerna, tidigare en specialitet för en manlig aktör.

Japansk No-teater håller styvare på traditionen än sina kinesiska kollegor. När Teater Natori gästar Södra Teatern spelas Ibsens Nora av en man. Eller rättare sagt: av en mask. Reijiro Tsumura är no-spelaren par excellence som gömmer sig bakom det mjukt modellerade kvinnoansiktet.

Han rör sig avmätt graciöst i sina tunga tygsjok men rösten är omisskännligt en mans. Han skuggas på scen av den moderna Nora, Yu Mizuno, smärt och svartklädd med ett spel helt i den västerländska psykologiska traditionen. Kokett förför hon Hiroshi Murakamis kostymklädda doktor Rank med sina köttfärgade silkesstrumpor. Men för den här föreställningens traditionella Helmer är hon ett lätt byte. I sina väldiga tygsjok ger No-spelaren Noburu Yasunda oss bilden av en traditionsbunden, pompös manlighet, snudd på grotesk i sin rigiditet.

Till ögonblicken man minns hör de när masken får ett eget, sorgset liv. Och när Yu Mizunos moderna Nora står där ensam mot en vägg av män; medan hon lever ut sin förtvivlan i tarantellan rör Tsumuras No-Nora nästan bara armarna. Samma förtvivlan men med olika uttryck är kanske vad den här föreställningen vill säga oss.

Teater

Tove Ellefsen Lysander