”Ska försöka hitta det vi inte är överens om”
Aftonbladet och Svenska Dagbladet lanserar en ny konstpodd – Clemens Poellinger och Ulrika Stahre bildar radarpar
Uppdaterad 2021-11-19 | Publicerad 2021-11-18
Stahre och Poellinger är mångåriga medarbetare på sina respektive kultursidor. De konstaterar att samarbetet, nya podden I själva verket, inte kommer bli någon strid mellan olika sidor där de ska representera varsin motpol.
– Men vi ska nog försöka hitta de där punkterna där vi inte är överens! Jag går kanske igång mer på idébaserat än vad du gör, säger Ulrika Stahre.
– Det tror jag också. Det jag går igång mest på är bildkonst, och då finns det så mycket i dag som inte är det: idébaserad konst, konstnärlig forskning, installationskonst, hur mycket som helst. Och där kanske vi kan hitta lite motsatser, säger Clemens Poellinger.
Målet är att, som de själva uttrycker det, inte vara ”svåra”. Förhoppningen är att alla med ett kulturintresse ska kunna lyssna på ”I själva verket”.
– Vi hoppas att det är den vanliga, nyfikna poddlyssnaren som lyssnar. Det där är svårt, men gäller all dagspressjournalistik, att man både ska kunna rikta sig till den breda breda allmänheten och till de som är lite mer specialintresserade, säger Ulrika Stahre.
De poängterar att podden kommer att handla om konstvärlden och konst generellt, men att de hoppas kunna ta upp konstkritiken parallellt.
– Jag tycker man kan avdramatisera hela kritikgenren, för den kan uppfattas som lite skrämmande, säger Ulrika Stahre.
– Precis – avdramatisera och göra tillgängligt, och sen också förklara: hur tänker vi? Hur vet vi vad som är bra och dåligt? Utan att bli pretentiösa, säger Clemens Poellinger.
Hur ska avsnitten vara uppbyggda?
– Det beror på vad som är aktuellt. Det är svårt att säga innan: det kan vara ett verk, det kan vara en utställning, det kan vara en debatt. Eller kanske något man själv vill starta en debatt om, säger Ulrika Stahre.
Och det första avsnittet – vad kommer det att handla om?
– Munch-museet och den ockulta trenden i samtidskonsten. Sen har vi en liten konstgåta också, säger Ulrika Stahre.
Clemens Poellinger skiner upp vid minnet av inslaget där hans kollega gav honom ledtrådar om ett nu aktuellt verk som ställs ut i Stockholm, och där han inte kunde svaret förrän på sista försöket.
– Det var lite diaboliskt. Men roligt! Den ska nog vara med varje gång!
Sanna Svanström