Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

Varför skulle jag vilja resa med bara tjejer?

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-08-21

Terri Herrera vantrivs i brallis-kollektivet

Jag har sedan länge konstaterat att jag hade passat bättre som man. Inte för att jag vantrivs med att vara tjej. Men för att jag vantrivs med att vara en del att bralliskollektivet.

Jag har aldrig varit på en uttalad tjejmiddag och förstår inte poängen – vad är det som ska hända som inte kan hända när killar är med? Deep talk om mens och viktkomplex? Fnissiga bekännelser om snoppstorlekar man mött? Nej, jag är inte frestad.

När jag fick barn insåg jag snabbt att jag hellre ville vara med i pappagruppen än i mammagruppen – förlåt, föräldragruppen.

I föräldragruppen träffas mammor och får information om barnsäkerhet, babymassage och barnmat. Efteråt brukar de promenera eller fika ihop. I pappagruppen träffas man – gärna över en öl – och pratar om papparollen. Grupperna fyller säkert en viktig funktion för många, men för mig suger uppdelningen föräldrar vs pappor. Mammorna (föräldrarna) tar ansvar för allt som rör barnet medan pappans uppgift är att jobba på sin roll som pappa. Ni förstår kanske varför jag helst vill vara med i pappagruppen. Jag kommer alltid att föredra öl och låga förväntningar och framför barnvagnspromenader med uttråkade morsor som pratar babyspråk.

Och nu finns även Rosa Resor, weekendresor för tjejer med teman som champagne i Paris, vin i Barcelona eller blomsterresa (dock utlovas faktiskt en fotbollsresa i framtiden). Företagets bild på två fjollor framför Eiffeltornet är obetalbart komisk, men inget jag identifierar mig med.

Ja, jag förstår att många vill dra iväg med sina väninnor på storstadsskoj och leka Sex and the fucking uttjatade City, men jag förstår ändå inte varför det skulle vara viktigt att resa i ett sammanhang där precis ALLA andra medresenärer är tjejer. Vari ligger vinsten med en enkönad skumpaprovning?

En tanke: låt oss säga att jag startade företaget Bruna Resor – resor för killar, där sajtens startbild är ett foto på svettiga grabbar som vrålande svingar sina ölsejdlar. Ett företag där man befäste könsroller genom att arrangera resor till ölfestivaler, fotbollsmatcher och whiskeybältet. Då skulle det nog kallas för manschauvinism.

Vad är då detta? Tjejchauvinism?

Följ ämnen i artikeln