Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Birgitta, Britta

Par i uppbrott av Gillian Flynn

Skickligt manipulativt om sanningens smärta i hennes nya deckare

Gillian Flynn, hyllad kriminalförfattare.

Gillian Flynn måste vara en av deckarvärldens skickligaste manipulatörer. I hennes förra roman, Mörka platser, leddes läsaren långt ut i fördomsträsket innan författaren lät historien vända. I den nya, Gone Girl  spelar hon ut två individer mot varandra. Eller tre, om läsaren ska räknas.

Amy, skildrad av sina föräldrar i en rad barnböcker om ”fantastiska Amy”, försvinner en morgon från det småstadshem hon delar med sin man Nick. Paret har flyttat från New York eftersom de bägge blivit arb­etslösa efter kraschen 2008. Mediebranschen är död och det livsnjutande storstads­paret har tappat fotfästet.

Så långt är Gone Girl en samtidsskildring, inte utan träff­säkert elaka bett mot alla ­sköna typer som jagar det liv som kan sammanfattas i sköna händelser. Att paret under fem år förvandlats från nyförälskat till irriterat blir efter ett tag tydligt. Upplägget, att ­varva Nicks berättelse med den försvunna Amys dagbok, skapar dissonanser. Och oväntade vändningar.

Sanningen är alla kriminalromaners mål, och lättnaden när denna sanning - så svårfångad i verkliga livet - upp­dagas i slutet är läsningens mål. I Gone Girl innebär sanningen smärta, inte ordning. För det här är romanen om tvåsamhetens kollaps, om fasaden som inte alls rämnar. Om vikten av yta.