Därför behövs nazistutställningen
Norrköpings stadsmuseum stängdes efter trakasserier och hot
Inför riksdagsvalet 2018 avslöjades att en sverigedemokratisk kandidat till kommunfullmäktige i Norrköping tidigare varit aktiv på den nazistiska sajten Nordfront. Lokaltidningen Folkbladet följde upp avslöjandet, som från början gjorts av Expressen i samarbete med Expo.
Denna typ av avslöjanden har gjorts om och om igen, knappast någon höjde på ögonbrynen inför artikeln i Folkbladet. Den lilla detaljen att ett förment demokratiskt parti håller sig med diktaturkramare och nazister har normaliserats.
När utställningen Medlöperi och motstånd: Nazismen i Norrköping – då och nu öppnade på Norrköpings stadsmuseum i slutet av januari fanns artikeln från Folkbladet med på en vägg med olika löpsedlar och artiklar som speglade en samtida nazism.
Sverigedemokraterna, som sitter i kommunfullmäktige, polisanmälde utställningen. Det ledde inte till någon legal åtgärd men artikeln om den lokala nazianstrukna SD-kandidaten är nu tills vidare nerplockad på inrådan av kommunjuristen. Detta i samma veva som museet utsatts för både trakasserier och hot och därför tvingades hålla stängt under lördagen – på grund av att vakter krävdes och inga fanns att få tag på.
Det är värt att ta en paus här och betänka att ett parti med inflytande i Norrköping, som hade bjudits in att ge sin sida av saken i utställningen, väljer att polisanmäla sitt eget, kommunala museum. Här ges ingen armlängds avstånd. Här ges ett fast grepp kring armen.
Under öppningshelgen placerade någon intill museet en resväska fylld med tvålar, med en gul davidsstjärna och texten ”Jude” utanpå, med andra ord den stjärna judar tvingades bära i nazityskland.
Ungefär samtidigt, utanför biblioteket i närliggande Linköping tändes ett bokbål på Förintelsens minnesdag. Dessa två naziaktioner i Östergötland, riktade mot kulturinstitutioner och en levande kultur, är bara alltför tydliga påminnelser om att en utställning som Medlöperi och motstånd behövs.
Utställningen är en lokalhistorisk berättelse om nazismen i Norrköping och motståndet mot den. Tyngdpunkten är historisk men det finns också en samtida del. Den bygger på Johan Perwes Mörkläggning. Nazismen och motståndet i Norrköping 1933–1945 och är en till största delen traditionellt och rakt berättad museiutställning. Fotografier, väggtexter, filmer och kollage av löpsedlar, artiklar, propagandamaterial.
Norrköping var ingen extremt nazistisk stad, men utställningen bygger ett litet lokalt mikrokosmos av den stora berättelsen. Här finns fattigdom, arbetslöshet, antisemitism och tyskvurm. Men också motstånd från arbetarrörelsen, feminister, fredsarbetare. Människor tar emot judiska flyktingar, bekämpar nazipropaganda, visar civilkurage.
Precis som i det stora NS-Dokumentationszentrum i München får motståndet plats, vilket också synliggör medlöperiet. Här finns ”Röda Brita” som både tog emot flyktingbarn och kämpade för tygarbetarnas rättigheter. Här finns violinisten Elsa Alkman, verkmästare Karl Johansson. Här finns ABF.
Det är knappast någon hemlighet att svenska staten gjorde allt för att slippa judiska flyktingar. Men i Norrköping, och självklart på andra ställen, kämpade människor emot. Det känns igen även i vår flyktingfientliga tid. Att Medlöperi och motstånd arbetar lokalt skapar en särskild effekt – det blir kortare till identifikationen när historien kommer närmare.
Något sådant måste också SD i Norrköping ha upplevt. När den lokala nazistiska historien friläggs och så även Sverigedemokraternas väl belagda nazistiska rötter, blir det extra känsligt och tydligt när en tidningsartikel placeras i sitt historiska sammanhang.
Eller som Kent Wisti uttryckte saken häromdagen i Dagens Nyheter: ”En utställning om nazism stängdes och gjordes om efter påtryckningar från Sverigedemokrater. – ’Det är sant att vi bildats ur nazismen, men det är annat nu. Så sådana utställningar kommer att vara förbjudna när vi får makten’”.
SD:s polerande på sin historia är inte bara ett sätt att få fler röster. Det är definitivt ett sätt att dölja också nutida metoder: skrämsel, fotsoldater, polisanmälningar och hets.
UPPDATERING: Fredagen den 14 februari meddelar Norrköpings stadsmuseum att den tidigare polisanmälda artikeln är tillbaka på utställningen.