Lättsålt – lättsmält
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
Uppdaterad 2011-09-21 | Publicerad 2011-09-13
Med massor av gott humör säljer Morgan Spurlock ut sig själv och sin film
I takt med vår kollektiva reklamtrötthet ligger marknadsavdelningar och pr-företag i som rävar för att hitta nya strategier för att manipulera oss att konsumera, exempelvis genom produktplacering.
Med massor av gott humör säljer Morgan Spurlock i The greatest movie ever sold ut sig själv och sin dokumentärfilm för att visa oss den kommersiella processen innan ha-begäret.
Och hans idé är helt enkelt vällustigt fräck. Spurlock stämmer träff med marknadsförare och pr-folk, pitchar sin idé att varumärkena de representerar ska betala för att synas i hans dokumentärfilm, och pitchen är bland annat att produkterna ska nämnas i hans pitch, mot betalning.
Morgan Spurlock gör en skruvad film om produktplacering med pengar från produktplacering. 412 biljoner dollar spenderas årligen i det som kallas co-promotion och Spurlock vill ha en del av kakan. Vi ser honom energiskt och glatt ragga upp 20 mindre kända varumärken, bland annat granatäppledrycken POM Wonderful.
Till slut är Spurlock en levande reklampelare. En konsumentföreträdare som föreslår varnande pop-ups så fort ett betalande varumärke är i bild intervjuas omgiven av just varumärken.
Men går det att göra motstånd?
Noam Chomsky svarar med en flaska POM i bild: ”du doppar först i tån, men snart simmar du, vägrar du slutar det med att du odlar din egen mat i Montana”.
Och mer subversivt än så blir det inte. The Greatest movie … illustrerar faktiskt outtalat faran med fenomenet genom vara en absolut sevärd men ändå småskojig feelgood-film.
Att frågan om företagens makt över manus och programinnehåll snabbt svischar förbi är förstås ingen slump. Vilket företag vill produktplacera i en film som verkligen skulle gå till botten med det faktum att reklam och produktplacering handlar om makt över offentligheten bortom demokratisk kontroll och insyn?
Hur och på vilket sätt blir vi egentligen manipulerade inte bara vad gäller köp utan också värderingar, vilket i USA exempelvis betyder livsfarlig enfaldig nationalism?
Reklamen gör i sig reklam för kapitalismen, för konsumtionssamhället, på ett sådant hjärntvättande effektivt sätt att Nordkorea propagandamässigt framstår som rena Grönköping. Kongenialt slutar filmen med att den forne presidentkandidaten och konsumentaktivisten Ralph Nader häpen och glad får ett par produktplacerade skor i present.
Ann Charlott Altstadt