Vi har bantat ihop 67 830 kronor

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2011-01-25

Ju mer du förlorar i vikt –
desto mer vinner barnen

Fetma och ohälsa hos barn är ett växande problem. Tio procent av världens barn och ungdomar i åldern 5–17 år överviktiga och cirka tre procent är feta.

Nu kan dina egna förlorade kilon bli till vinst för våra barns hälsa i och med kampanjen ”10 kronor per kilo”.

– Det är ett fantastiskt bra initiativ som alla tjänar på. Både samhället, barnen och alla de som förbättrar sin hälsa genom att gå ner i vikt, säger Martin Lidberg.

Josefine Bonde, 31 år gick ner 38,5 kilo med hjälp av Viktklubb. Hon har helt ändrat sin inställning till mat. Från att tidigare vräkt i sig och sen väntat 6-8 timmar till nästa mål, äter hon nu mindre portioner – och oftare.

I en studie som gjordes vid Huddinge sjukhus mätte och vägde man barn i åldrarna sex till tio år vid slumpvis utvalda skolor i Stockholms län och jämförde sedan uppgifterna med en tidigare gjord studie på barn födda 1982.

Då: 8,2 procent av barnen var överviktiga.

Nu: 23,7 procent av barnen är överviktiga.

Samtidigt kämpar dagligen tusentals medlemmar i Aftonbladets vikttjänst Viktklubb med att gå ner i vikt. För att motivera och inspirera medlemmarna ytterligare pågår nu kampanjen 10 kronor per kilo. För varje kilo som en medlem går ner i vikt skänks tio kronor till en insamling för att främja barns hälsa.

Pengar till barns hälsa

Sedan kampanjen startade i slutet av december har Viktklubbs medlemmar tillsammans gått ner 6?783 kilo. I och med det har de hittills samlat in 67? 830 kronor till barns hälsa.

Pengarna från insamlingen kommer oavkortat att gå till aktiviteter för att främja barn och ungdomars hälsa – och du är med och bestämmer slutmålet för insamlingen. En jury kommer att gå igenom alla tips som kommer in och därefter besluta var pengarna går. I juryn sitter representanter från Aftonbladet och Viktklubbs experter; Martin Lidberg, Shirin Rågby-Djavidi, Josefine Jonasson och Mia Törnblom.

– Med välmående barn kommer vi i framtiden att få ett gladare, lyckligare och friskare samhälle som vi alla mår bättre av, säger Martin Lidberg.

”Otroligt bra initiativ”

Martin Lidberg får medhåll från jurykollegan och dietisten Josefine Jonasson.

– Jag tycker att det är ett otroligt bra initiativ och jag hoppas att våra medlemmar ser det som en extra liten sporre. Övervikt, fetma och ohälsa sträcker sig allt längre ner i åldrarna och vi måste hitta sätt att förhindra det. Det behöver inte vara så stora saker, huvudsaken är att vi gör något. Det är lätt att sätta för höga mål som känns övermäktiga. Risken är då att det inte blir någonting av det, säger Josefine Jonasson.

– Många barn är överviktiga i dag och som följd av det får fler unga det man tidigare har kallat åldersdiabetes. De får också oftare problem med knän och leder på grund av den ökade belastningen, säger hon.

Vill se bättre mat

Martin Lidberg tycker att kampanjen behövs för att vi ska kunna förbättra barns hälsa både teoretiskt och praktiskt. Det kan vara allt från barnböcker och roligare informationsmaterial om kost och träning till föreläsningar och evenemang.

– Jag tycker också man bör lägga pengar på att påverka livsmedelsindustrin, skolor och dagis för att tillverka bättre och hälsosammare mat.

 Det är även viktigt att lägga resurser på att öka kunskapen och medvetenheten hos alla föräldrar för att skapa en hälsosammare tillvaro för våra barn, säger Martin Lidberg.

Viktkämpa för barnen!

Viktklubb ger 10 kr till barns hälsa för varje kilo du förlorar. Gå in på www.viktklubb.se

Viktklubb skänker 10 kr för varje kilo Viktklubbs medlemmar går ner under kampanjperioden till att främja barns hälsa.

Kampanjstart: 27 december
Kampanjslut: 13 februari
Nedgång hittills: 6?783 kilo
Insamlad summa: 67?830 kronor

Var går pengarna?

Pengarna kommer oavkortat att gå till aktiviteter för att främja barn och ungdomars hälsa. Vad exakt pengarna ska användas till kan du vara med och påverka genom att tipsa oss. Du skickar ditt förslag till tiokilo.viktklubb@aftonbladet.se senast 13 februari.

Exempel på förslag:
Skolidrottsförbundet
Skolmaten på din hemort
En lokal idrottsförening