Simpsons frontar ny hälsokampanj
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-10-05
Ska bekämpa fetma i England
Med Homer Simpsons kärlek för flottiga munkar, fettdrypande pizza och öl, framstår han knappast som en passande förebild när det kommer till hälsosam mat.
Det har däremot inte stoppat det brittiska hälsodepartementet från att välja just Simpsonfamiljen som frontfigurer för en ny antifetmakampanj där engelsmännen ska lära sig äta rätt och röra sig mer, skriver Daily Mail i dag.
Enligt en färsk prognos kommer var femte barn i England vara överviktigt eller lida av fetma nästa år.
För att komma till rätta med problemet satsar regeringen sju miljoner på den nya kampanjen där Channel 4:s tittar kommer kunna följa de tecknade karaktärernas förvandling från sunkiga skräpmatsätare till hälsosamma, friska familjemedlemmar, knaprandes på morötter och äpplen i stället för chips och godis.
"Älskad familj"
Gillian Merron, ansvarig för folkhälsofrågor vid hälsodepartementet förklarar valet av Simpsonsfamiljen så här:
– Simpsons är en älskad familj som möter de utmaningar som alla moderna familjer möter i sin vardag, säger hon till Daily Mail.
Hennes förhoppning är att de tittare som skrattar åt familjens misslyckanden på hälsofronten kanske kan dra paralleller till sig själva för att på så sätt inse att även de behöver ändra sin livsstil och sina matvanor.
Även Gerard Hastings, professor vid Institutet för social marknadsföring vid Stirling Institutet, tror starkt på valet av Simpsons och menar att människor är mer benägna att ta till sig hälsotips om de kommer från karaktärer som inte är perfekta.
Fem miljoner feta barn
Inom EU pågår just nu en annan kampanj för att motverka barnfetma. Även där hoppas kampanjmakarna att turnerande kändisar och sagofigurer ska kunna vända fetmatrenden.
Ungefär 22 miljoner barn inom EU är i dag överviktiga. Fem miljoner lider av fetma, och antalet tycks bara öka.
Johanna Klaasen