Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ellen, Lena

Lär dig cykla i klunga

Uppdaterad 2015-05-22 | Publicerad 2015-05-21

Att cykla i klunga är det bästa för att få en bra tid på Vätternrundan.

Men räkna med irriterade blickar om du bara aningslöst ”vinglar” med en annan grupp.

Här kommer lite vett och etikett för ”klungkörning”.

Enkel princip, men något som behöver tränas.

Att köra i cykelklunga kräver viss kompetens för att det ska bli så smidigt och rytmiskt som möjligt. Och det är verkligen värt att träna på då man inte behöver vara mer än en handfull för att det börjar bli aktuellt,

Så vad måste man kunna?

Framförallt gäller det att veta var vinden kommer ifrån, hur man ska täcka varandra samt att hålla gruppen så tight som möjligt. Just vinden är cyklistens fiende.

Vid sned sidvind –  här ligger vindskyddet snett bakom cyklisten framför. Längst bak i gruppen tar man sin position i lä och hänger med i rytmen framåt. Det är viktigt att se till att hålla ihop kedjan och håla tempot. Att behöva cykla ikapp för att täppa igen luckor tär mycket på krafterna.

Efter att ha cyklat i täten svänger man ut på vindsidan och glider lugnt tillbaka.

Direkt sidvind – en av de jobbigaste vindarna då det är svårt att hitta lä vid vinkelrätt blåst. Dock ska man försöka ligga snett bakom den som cyklar framför.

Motvind – Här är det bara att trampa på och hänga på framförvarande cyklist så tätt som möjligt. Är man tillräckligt måna i sin klunga kan man köra i två rader. Då kan ledarparet svänga ut åt varsitt håll efter att de dragit. Viktigt är att tätcyklisten/cyklisterna rycker fram en liten bit innan hen svänger ut för att placera sig längst bak.

Roterande kedja – är man ett större gäng är det absolut mest effektiva att köra i en så kallad roterande kedja. Här är det ingen tät i den meningen att man hela tiden byter i ett konstant flöde. 

Gester och taktik

För att klungan ska vara så säker som möjligt måste överraskningar undvikas. Vinglar en cyklist så sprids det som ringar på vattnet – och få riktigt tråkiga konsekvenser.

Ska du titta bakåt – lägg handen på cyklisten bredvid så att du blir stabilare.

Varna – är det ett hinder eller hål på vägen ropa ut det!. Markera även med handen på den sida hindret är. Blir ni upphunna av andra cyklister eller en bil ropa ”bakifrån!” så att alla i gruppen blir uppmärksamma på det.

Handgester – Vid hinder som parkerade bilar, grenar eller annat skräp på vägen så vinka med handen på samma sida som hindret så att de andra i gruppen blir varse om det.

Lätta inbromsningar – inställningen ska vara att man ska undvika det mesta av bromsningen. Bromsa aldrig utan anledning och bromsa bara så mycket som behövs. En hård inbromsning stör rytmen och de andra cyklisterna.

Håll rytmen – en harmonisk grupp kommer fram snabbare. Kör så följsamt och förutsägbart som möjligt.

Källa: Aktiv träning, Cykla

Hårdträning

Följ ämnen i artikeln