Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Leopold

Så slipper du bli blåst på pensionen

Debattören: Svenska folket förlorar stora summor helt i onödan

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2016-12-28

Svenska folket förlorar stora delar av sin pension helt i onödan, skriver Patrick Siegbahn och David Sjöberg.

DEBATT. På senare tid har finansiell rådgivning blivit en nagel i ögat på Finansinspektionen och Konsumentverket. Rådgivare har alltför länge satt sina egna intressen framför kundens. Ingenstans är detta lika allvarligt som inom vårt pensionssparande.

Svenska folket förlorar stora delar av sin pension helt i onödan. Hur kan detta få pågå och vad kan man göra? Låt mig förklara.

Vi börjar med en typisk historia. Du har precis bestämt dig för att ta tag i pensionen. Ett möte med en finansiell rådgivare är inbokat. Ni dricker kaffe och pratar lite om dina barn. Sedan är minnet lite vagt. Du vet att ni har suttit och nickat mot varandra. Betryggande ord har sagts. Några orosmoln har du viskat fram men samtalet har fortsatt i god ton.

Väl hemma har du med dig ett papper med en plan för din pension. Du pustar ut och tänker inte mer på det.

Sedan går 10 år. Du loggar in på din pensionssida för att kolla hur det har gått för ditt pensionssparande. Det visar sig att det gått avsevärt sämre än för börsen som helhet.

Du ringer till din rådgivare och frågar vad som hänt. Rådgivaren svarar att det är tråkigt att du inte är nöjd med din utveckling. När du pressar på att du litade på råden ställer sig rådgivaren i försvarsställning och säger att du skrivit under på att du förstått produkterna och riskerna förknippade med dem. Du letar upp ditt papper och ser att det stämmer. Du skäms och vill inte klaga mer.

Den här historien är vanlig, och farlig. Du vet inte om du har fått bra eller dåliga råd.

Du har hört talas om konsumenter som förlorat hundratusentals kronor i pension. Samtidigt vet du att alla investeringar är förknippade med risk och kan gå både upp och ner. Det finns ingen som motsätter sig det faktumet.

Det experter på Konsumentverket och Finansinspektionen motsätter sig är att rådgivare skyddar sig bakom detta när de rekommenderar produkter som de vet har dåliga förutsättningar att gå bättre än börsen. Det är här intressekonflikterna kommer in.

Det vanligaste sättet en rådgivare lurar dig på är genom att rekommendera dyrare fonder där de extra avgifterna hamnar i rådgivarens ficka.

Det kan antingen vara fondavgifter eller ofta dolda försäkringsavgifter som kan urholka din pension. Ett annat vanligt sätt rådgivaren lurar dig på är genom att binda dig under många år framöver. Du kan alltså inte ändra dig om du upptäcker att du blivit lurad på pensionen. Det är delvis för att friskriva sig från klagomål som din rådgivare vill ha din underskrift på att du förstått produkterna och riskerna.

Vi måste förändra det här systemet. Finansiell rådgivning ska inte bygga på att lusläsa svåra kontrakt där rådgivare snabbt försöker lura in kunder i långa avtal som de inte är betjänta av.

Politiker, låt inte säljare som inte har kundens bästa i åtanke få kalla sig rådgivare. Kräv även (nästan) gratis och ovillkorad flytträtt så att kunder kan byta bort från bolag som inte levt upp till löftena. Och konsumenter, våga fråga om avgifter och längd på avtal. Stå på er! Acceptera inte otydliga svar! Det går att prata pension på ett begripligt sätt.

Patrick Siegbahn
David Sjöberg


Häng med i debatten och kommentera artikeln – följ Aftonbladet Debatt på Facebook.

Följ ämnen i artikeln