Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Evald, Osvald

”Tack för att ni svängde, m och fp – trängselavgifterna är en början”

Det finns ett starkt motstånd mot trängselavgifter, både i London och i Stockholm. Men dagens kantdebattörer är glada att moderaterna och folkpartiet har ändrat sig i frågan och återinför avgifterna.

I dag återinför den borgerliga alliansen trängselavgifter i Stockholm. Sällan har väl en politisk kovändning varit tydligare och samtidigt så välkommen!

Domedagsprofetiorna var många och ihärdiga när moderater och folkpartister debatterade trängselavgifterna under förra mandatperioden. Den ekonomiska tillväxten i Stockholm skulle upphöra, innevånarna skulle tvingas sluta sina jobb i stan och de som skulle drabbas värst var de ensamstående mammorna.

Både Jan Björklund (fp) och Sten Nordin (m), som nu har centrala platser i den borgerliga regeringen och riksdagsgruppen, jämställde trängselavgifter som närmast stalinistisk politik.

Att försöket med trängselavgifter visade på stora tidsvinster i trafikflödena, minskade utsläpp och högst påtagliga förbättringar i stadsmiljön var inget som moderater och folkpartister hyllade.

Negativa effekter på näringsliv och ekonomi har inte kunnat påvisas av forskarna som däremot fastställt att det är höginkomsttagare och inte låginkomsttagare som både betalar mest avgifter och avstår från flest bilresor. Det var alltså inte den ensamstående mamman som drabbades mest, utan traditionellt borgerliga väljare.

Men dagens trängselavgifter skiljer sig på en väsentlig punkt från de som togs ut under 2006: intäkterna ska gå till vägutbyggnader och inga särskilda satsningar görs på ?kollektivtrafiken.

Denna förändring har av moderater och folkpartister anförs som anledningen till deras nya positiva syn på avgifterna.

Tillsammans med att man i Stockholm höjer biljettpriset för kollektivtrafiken och tar bort cykelbanor och busskörfält är det tydligt att omsvängningen inte handlar om att minskade bilköer och förbättrad miljö blivit viktiga mål i en borgerlig storstadspolitik. Det är synd.

Nu när borgerliga politiker insett att trängselavgifter inte är stalinistisk politik efterlyser vi en insikt om att Stockholm behöver en kollektivtrafik- och miljöpolitik för att fortsätta vara en attraktiv storstad att leva i. Tills det har skett tackar vi moderaterna och folkpartiet för en välkommen omsvängning sedan före valet.