Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Sluta slå ner på bloggtjejerna

I februari vann Kenza Zouiten Stora bloggpriset i kategorin mode.

Redan för ett år sedan annonserade Skatteverket att de skulle hålla ett extra öga på Sveriges stora bloggare under 2009, och nu börjar det bli dags för den första domedagen. När deras deklarationer lämnats in om en månad ska någon stackars handläggare från Skatteverkets Internetprojekt sätta sig och läsa och jämföra med vad de haft för sig under året – eller snarare vad de har fått. Har de deklarerat för det suuuperfina sminkpaketet som kom på posten i mars? Har de tagit upp kryssningen i maj, goodiebagen med brun-utan-sol i juli, biobiljetterna i oktober och de jätteläckra högklackade nitbootsen i december?

Skatteverket menar alltså att alla presenter som de stora bloggarna får ska beskattas. Olika, i och för sig; de stora bloggarna räknar man som näringsverksamheter, medan de små ska skatta som att det var lön eller inkomst från hobby. Men skatta ska man, för marknadsvärdet på presenten. Skatteverket menar att de bara vill se till att bloggarna, varav många är unga och deklarerar för första gången, gör rätt. Gissningsvis hoppas de att även sådana som inte är bland de största, eller inte kontrolleras, ska bli nervösa och självmant höra av sig.

Det här kan vara problematiskt på flera sätt. Till exempel har Skatteverket inte själva alltid stenkoll på sina egna regler, olika handläggare har gett olika besked till frilansjournalister med donationsknappar på sina bloggar om hur de ska göra. Och det kan bli svårt för en artonåring med i övrigt begränsade inkomster att betala skatt i reda pengar på fysiska saker, om de inte säljer dem – alla har inte annonser eller andra inkomster via bloggen.

Men framför allt handlar det om att säga en sak och göra en annan. Man menar att bloggande går att jämställa med näringsverksamhet och att man ska deklarera och betala skatt för saker som man får. Oavsett om man faktiskt skriver om dem eller inte, och oavsett om man skriver en längre ingående recension (som många skönhets-, bok-, och teknikbloggare gör) eller bara en glad förevisning med bild.

Finns det annan näringsverksamhet som ägnar sig åt liknande saker? Som, säg, skriver om böcker eller smink eller teknik som företag skickar till dem att prova? Hm. Det känns som att det kanske gör det, va?

Men jag är beredd att satsa (skattepliktiga) pengar på att det inte finns en kulturredaktion eller skönhetstidning som i sin näringsverksamhets deklaration tar upp recensionsexemplar av böcker eller smink. Som de definitivt får i obscent mycket större mängder än de flesta bloggare. Och som de nog i princip aldrig lämnar tillbaka.

Ska man tänka positivt så kan man ju se det som att Skatteverket är med och legitimerar bloggar och bloggare. Man erkänner att det de gör har ett värde, både bokstavligen och bildligen. Man uppvärderar det och likställer det med etablerade och traditionella tidskrifter. Men då ska man faktiskt behandla dem likadant också, och inte slå ner på en grupp som består av en majoritet unga tjejer – bara för att man kan.

Följ ämnen i artikeln