Nu slutar vi retuschera bilderna på oss själva
Sex influencers: Vi har ett ansvar att inte medverka till kroppshets och orealistiska skönhetsideal
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Publicerad 2022-11-17
DEBATT. Några av er som läser den här texten känner nog igen oss som skriver. Kanske följer ni oss på Instagram eller Youtube, har sett oss programleda i tv eller lyssnat på oss i podd eller radio.
Vi är svenska influencerprofiler och det innehåll vi skapar når och påverkar miljontals människor varje vecka. Ett privilegium vi arbetat hårt för, men som också kommer med ett ansvar.
En forskningsöversikt från Statens medieråd slår fast att barn och unga som exponeras för skönhetsideal i sociala medier har lägre självkänsla, känner negativa känslor kring sin egen kropp samt ökad risk för att drabbas av ätstörningar.
Samma forskningsöversikt visar också att ju mer tid barn och unga tillbringar med att konsumera innehåll i sociala medier, desto sämre mår de.
Detta är något även vi, som är vuxna, upplever och vi har alla på olika sätt känt oss pressade och mått dåligt av de fullkomligt orealistiska skönhetsideal vi förväntas leva upp till.
Skönhetsideal som vi beskriver som orealistiska just för att de faktiskt är helt omöjliga att uppnå, eftersom de är skapade i retuscheringsappar, genom sociala medierfilter och i efterbearbetningsprogram.
Vi vet att vi inte är ensamma om att känna så här.
Även om inte just du som läser detta känner igen dig i konsekvenserna av retuschering och filteranvändning kanske du har barn eller tonåringar i din närhet som känner att de inte duger som de är – vilket egentligen kanske inte är konstigt alls eftersom merparten av det innehåll de möts av i sociala medier, reklam och populärkultur signalerar något annat.
Signalerar att de borde vara smalare, ha slätare hy utan porer och finnar, större läppar, fylligare hår, annan form på lår, armar, mage, bröst eller ansikte.
Vi väljer att kalla rådande skönhetsideal ouppnåeliga eftersom inte ens supermodeller som viger hela sina arbetsliv åt sina utseenden anses duga som de är, utan redigeras i kampanjer och använder filter och redigeringsverktyg för innehållet de publicerar i sociala medier.
I en undersökning genomförd av Syno International på uppdrag av Dove uppger över hälften av alla flickor och unga tjejer att de redan har eller överväger att ändra på sitt fysiska utseende genom tillexempel skönhetsingrepp, efter att ha exponerats för innehåll som innehåller orealistiska skönhetsideal i sociala medier.
I samma undersökning framgår det också att sju av tio unga tjejer tycker att influencers är i position att förändra detta.
Vi håller med och därför väljer vi nu att göra just det. Förändra.
Att nå ut och påverka är ett privilegium vi arbetat hårt för, men det kommer med ett ansvar. Eller kanske snarare en möjlighet. En möjlighet som vi nu väljer att ta.
På samma sätt som vi i vissa fall kan vara en del av problemet med att upprätthålla orealistiska skönhetsideal, väljer vi nu att aktivt vara en del av lösningen.
Vissa av oss har redan tidigare valt den här vägen, men nu väljer vi att göra det till ett offentligt ställningstagande: Från och med i dag slutar vi retuschera våra bilder på ett sådant sätt att det bidrar till orealistiska skönhetsideal och kroppshets.
Vi kommer också att framföra krav på att de bilder och filmer i de reklamkampanjer och samarbeten vi medverkar i är oretuscherade enligt samma standard.
Skulle vi i undantagsfall trots allt publicera en bild där vårt utseende retuscherats lovar vi att tydligt märka ut det genom att informera om vad som har retuscherats.
Men detta är just i undantagsfall, då forskningssammanställningen från Statens medieråd slår fast att även innehåll som märks ut som retuscherat i viss utsträckning får unga och barn att må dåligt.
För att så många som möjligt ska kunna bidra till förändring finns nu ett styrdokument med riktlinjer, Riktlinjer för positiv påverkan, som vi själva ansluter oss till och vi vill be våra influencerkollegor att göra detsamma.
Ju fler influencerprofiler som ansluter sig till riktlinjerna, desto större förändring kommer vi att se. Inte bara på sikt eller i någon vag framtid, utan precis just nu. Från en dag till en annan.
Trots att vi själva i vissa avseenden kan anses vara normativa, har även vi fått känna på de negativa effekterna av orealistiska skönhetsideal och just därför är det viktigt att det här får ett slut.
Vi kan bidra till ett förändrat klimat i sociala medier som inte skadar barn och unga. Eller vuxna för den delen. Tillsammans kan vi skapa ett sundare medielandskap där vi får ta del av flera olika typer av utseenden och inte bara en skönhetsnorm som är skapad av filter och retuscheringsprogram.
Att ansluta sig till initiativet ser vi som ett första steg i ledet mot ett hållbart och ansvarstagande influencerskap och vi vill uppmana så många av våra influencerkollegor att vara med och göra skillnad, på riktigt.
Vi har makten att förändra hur unga personer ser på sig själva och sina kroppar. Den makten kommer vi att använda.
Bianca Kronlöf
Felicia Bergström
Imane Asry
Linda-Marie Nilsson
Nicole Falciani
Tone Sekelius
Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.