Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ragnar, Ragna

"Köp inte porriga dockor i julklapp"

Josefin Ahlström: Du som vuxen konsument bestämmer vilka ideal dina barn ska få.

Bojkotta Bratz "Det är dags att vi vuxna funderar på varför leksaksaktörerna producerar i mina ögon porriga leksaker. Är det vi vuxna som drömmer om Bratzdockornas utseende?" skriver Josefin Ahlström.

Förväntan inför julen och alla klapparna är stor, hos de allra flesta barnen i Sverige. TV-reklamen matar våra barn så att de ska börja drömma om nallebjörnar som lyser, robotar som kan gå och dockor som kan kissa.

Redan i november månad fick jag tillsammans med 100 000-tals föräldrar runt om i Sverige leksakskataloger i brevlådan från alla de stora aktörerna. Leksakskatalogerna skapar drömmar hos barnen och är bekväma för föräldrar och släktingar. Med en enkel pekning kan föräldrar lätt förstå barnens önskan och jämföra priser och se vilken aktör som erbjuder vad. Leksakskatalogerna är perfekta för stressade föräldrar och släktingar, inga missförstånd kan uppstå.

Men det är också här som vi föräldrar har makten att bestämma vad som ska inhandlas åt våra barn. Jag tycker att det är alla vuxnas plikt att aktivt göra val åt våra barn. Vad vill vi att de ska leka med? Vad vill vi att de ska ha för världsbild? Vilka ska vara våra barns idoler och förebilder? Hur skulle du som vuxen reagera om följande stod på önskelistan: Jag önskar mig en docka, gärna plastikopererad med silikontuttar, Botox eller Restylane i läpparna, en ordentlig hårförlängning och glöm inte att dockan måste ha mycket smink!

Den här dockan finns i dag och den är populär, mycket populär. I Önskeboken från BR leksaker är åtta sidor ägnade åt Bratzdockor. I en vanlig leksaksaffär tar dockorna upp hyllmeter. Bratzdockorna är en miljardindustri där allt finns att köpa från musik, spel, inredning och slutligen dockorna.

I katalogen trängs Bratzdockorna med följande teman: mode, baby, cowboy, diamanter och slutligen små babybratz. Vänta nu, babybratz, ja små babies med smink och silikon i läpparna med nappflaskor hängandes runt halsen.

Nästa gång ditt barn eller barnbarn önskar sig en Bratzdocka så stanna upp och titta på vad de egentligen önskar sig. Enligt min åsikt så är det ”plastikopererade” dockor! Läppar fyllda med Botox, hårt sminkade ögon som upptar en tredjedel av ansiktet, silikonbröst och getingmidja.

Dockorna som faktiskt är leksaker för väldigt små barn skulle kunna vara systrar till Linda Rosing och Jordan.

Är det de idealen som vi vill ge till våra barn? Är det vad vi vuxna tycker är vackert och attraktivt? Vill vi vuxna att våra barn ska leka Linda Rosing i barnkammaren?

Bratzdockorna lanserar ett utseendeideal där dockor och även hästar(!) är hårdsminkade med porriga omoderna kläder. Dockornas utseende påminner om B-brudarna som knappast ens platsar i tidningen Slitz.

Det är dags att vi vuxna funderar på varför leksaksaktörerna producerar i mina ögon porriga leksaker. Är det vi vuxna som drömmer om Bratzdockornas utseende? Är vi för likgiltiga och tycker att allt är samhällets eller medias fel? Är vår världsbild så skev att vi inte längre reagerar för vilket budskap dockorna sänder oss konsumenter.

Jag anser att det är så lätt att skylla på reklamen och media, vilket är så fel. Gå till dig själv och fråga dig vad du vill sända för signaler till alla förväntansfulla små killar och tjejer. Leksakskedjorna vill så klart bara sälja så mycket leksaker som möjligt. De har självklart noga analyserat konsumenternas efterfrågan och behov, det ska kedjorna fortsätta att göra.

Men glöm inte att det är du som vuxen konsument som bestämmer vilka ideal dina barn ska få, inte media, inte leksaksaktörerna.

Dagens debattör

Josefin Ahlström 36 år, Stockholm. Frilansjournalist.