Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ludvig, Love

Varför är det så viktigt att sälja?

Jag undrar varför du tycker det är viktigt, så som du uttryckte det i ett svar till en läsare, att ge ”en kommersiell signal som lockar till köp” med löpsedeln? Borde inte du som chefredaktör på Aftonbladet förstå att du, med den makt du besitter, har en stor möjlighet att förändra människors attityder till ett överreklamerat och kommersiellt samhälle??

Jag vill att du svarar på frågan varför du tycker att det är viktigt att sälja lösnummer som tydligt ger en signal om ett fortsatt kommersiellt samhälle, vilket enligt min mening är helt åt helvete, när du i stället kan erbjuda plats i tidningen åt den typen av reportrar som vädrar morgonluft och inget hellre vill än skriva om det som händer i till exempel Darfur och Sri Lanka? NÄR kommer jag att få läsa om detta i Aftonbladet?

Svar: Aftonbladet är en lösnummerförsåld tidning med ett brett innehåll. I vår policy står bland annat: ”Medieföretaget Aftonbladets uppdrag är att effektivt konkurrera på tidningsmarknaden, internet och i andra mediekanaler.

Aftonbladet ska aktivt och kritiskt granska samhälle och makthavare, driva opinion och ge journalistisk service. Aftonbladet ska ge röst åt vanligt folk.”

Och nog gör vi viktig journalistik. Du nämner till exempel Darfur. Jag kan berätta för dig att Aftonbladet som enda svenska tidning just varit där. De skakande artiklarna kommer du snart att kunna läsa i tidningen. Och för några veckor sedan hade Aftonbladet som enda tidning två reportageteam i Irak. Det blev också skakande och viktig läsning.

Till sist måste du förstå att Aftonbladet verkar på en kommersiell marknad. Säljer vi inga tidningar så blir det varken viktig eller oviktig journalistik på sikt. Enkelt men sant.

Presentera era vassa sportpennor

Jag har länge undrat – och många med mej – vilka de är egentligen, de duktiga sportkrönikörerna/journalisterna Wennman, Sandlin, Wennerholm, Bank, Alfeldt och Wegerup.

Vore kul med en riktig presentation av människorna med de utmärkta ”pennorna”. Vad säger du om förslaget?

Svar: Jag håller med dig, Sportbladets krönikörer är oerhört kunniga och outstanding i svensk press. Simon Bank har till exempel i flera år utsetts till Sveriges bästa sportkrönkör. Peter Wennmans penna är nog den vassaste av alla och det han inte vet om engelsk fotboll är inte värt att veta.

Jennifer Wegerup är expert på italiensk fotboll, har bott i Italien och jobbar också som skandinavisk korrespondent för Gazzetta dello Sport. Lasse Sandlin är nestorn i gänget och som du säkert märkt är han som en levande uppslagsbok. Stefan Alfeldt bor i Malmö och specialbevakar den skånska fotbollen. Men han skriver också mycket annat.

Mats Wennerholm har tillsammans med Lasse Anrell haft en tuff månad med slutspelsmatcher i hockey varannan dag. Där har Sportbladet ett svårslaget team.

Ditt förslag om en utförligare presentation ska jag framföra till lagledaren/sportchefen, Fredrik Lilja.

Vi är trötta på utvikningsbilderna

Vår familj har köpt er TV-tidning i flera år och tycker den är riktigt bra. Däremot börjar vi tröttna rejält på annonseringen från Cellus på baksidan. Tidningen används av hela familjen, inklusive en nio- och en åttaåring, och det känns riktigt tråkigt att ha en tidning med utvikningsbilder, visserligen små bilder men fullt tydliga, på soffbordet.

Kan ni göra en överenskommelse med Cellus om att annonserna inte får innehålla utvikningsbilder?

Svar: Bra att du uppmärksammade mig på detta problem. Vi har en uppgörelse med Cellus om vilken typ av bilder som får förekomma i dessa annonser. Dessutom brukar vi här på tidningen granska annonserna innan de går i tryck. Efter samtal med annonsavdelningen har jag fått veta att detta har klickat under några veckor. Men nu har försäljningschefen Anna Ericsson lovat mig att kontrollen ska bli bättre.