Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ludvig, Love

"TV3 trakasserar den svenska hockeypubliken med reklam"

Ishockey-VM i Moska. Sverige-Ryssland slutade 2-4 i gruppspelet.

Hockeysverige är frustrerat över TV 3:s brutalt påträngande reklam.

Vi som gillar hockey har fått nog! Därför har intresseföreningen Hockeyfanpower.se tillkommit, för att sätta press på TV3 och dess annonsörer att upphöra med störande reklam.

TV3 och dess annonsköpare har trakasserat hockeypubliken i åratal genom att placera reklam ”under pågående period”. Det är en förolämpning, som saknar motstycke i svensk media.

Vi får inte kravlöst sälja ut en så betydelsefull kulturinstitution som idrotten till marknadskrafterna. Med facit i hand ser vi, hur TV 3 skamlöst säljer ut hockeyn. Det är hög tid att bolaget gör halt, besinnar sig, och ger hockeyn tillbaka till folket.

Detta visar, att det snarast måste till en lagstiftning till skydd för tv-publiken. I annat fall kommer TV 3, säkert som amen i kyrkan, att gröpa ur idrottsevenemangen än mer. Självklart strävar vinstdrivande verksamheter efter att maximera sina intäkter, men vissa inbyggda spärrar måste finnas, vad gäller mål och medel.

Det finns miljölagar för att stävja att företag skapar föroreningar. Det är hög tid, att det även ställs krav på de kommersiella TV-bolagen att placera reklam, så att denna inte medför menligt intrång i programmen. Att överösa tv-publiken med reklam, som den inte har någon möjlighet att värja sig mot, det är omoraliskt.

Det är bara en tidsfråga till följande scenario: - Sverige har målchans mot Brasilien under fotboll-VM, men istället för att följa upplösningen blir vi istället matade med en idiotisk trailer.

Det är oacceptabelt, att en mediaaktör som saknar all känsla för oskrivna regler, kan lägga beslag på rättigheterna till ett av de största evenemangen genom tiderna, och tygellöst glufsa i sig allt som kommer i dess väg. Den självklara rätten att avnjuta hockey-VM utan störande reklamavbrott, den har TV 3 helt simpelt stulit från hockeypubliken.