Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ragnar, Ragna

Kan vi ha en obehörig skolminister, Björklund?

Jan Björklund, skolminister (fp).

Jan Björklunds, tidigare stadsskyttebataljonschef vid Livgardet, förslag om att förbjuda obehöriga lärare går någonstans att förstå. Björklund har själv, enligt hans CV, inte någon som helst lärarutbildning. Frågan blir då om vi kan ha en skolminister utan skolbakgrund enligt skolministerns syn på en skola där det skall vara förbjudet att anställa obehöriga lärare?

Den skola Björklund vill ha är en kalkering av den gamla svenska skolan med elever på led, barn som håller käft till dess de blir tilltalade. Här har Björklund tagit med sig en del av pedagogiken från försvaret där det pekas med hela handen och kuvade grabbar och tjejer lär sig att lyda, stå och gå på led. Vi behöver inom svenskt näringsliv kunniga, självgående, initiativrika och kreativa människor, inte kunniga, kuvade och osäkra människor. Av Björklunds utspel framgår att en uppdelning av ämnen är att vänta.

Vi som jobbar inom skolan vet att allt hänger ihop. På gymnasiet handlar det om att integrera ämnen. Det handlar inte om att matteläraren river av en lektion, svenskläraren sin och byggläraren sin. Synliggör den röda tråden från förskola till gymnasium och vidare. Att ha lärare som bara ser sitt ämne gör att vi får ett samhälle som blir oerhört fyrkantigt. Se på ditt eget val, Jan, visst är det en möjlighet för samhället där vi med vunna erfarenheter från en bransch kan gå in i en annan och bidra till utveckling utan att för den skull ha formell behörighet, precis som du nu har det. Jag menar att pedagogiska kunskaper och utövandet av dessa inte enbart går att läsa in och rapa upp, de finns mer eller mindre utvecklade hos alla.

Att jag har en formell lärarutbildning är inte lika med att jag är en god pedagog. Under de år jag jobbat i skolan, från förskola till gymnasium, har jag anställt akademiker med erfarenhet av andra yrken än lärare. Enastående pedagoger som med SÄL-utbildningen snabbt blivit behöriga. Bygg ut möjligheterna för kreativa människor med bred livs- och yrkeskunskap att kunna få sin pedagogiska behörighet vid våra högskolor, det ger eleverna en bättre skola som lever i nuet.