Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ursula, Yrsa

Vi testade systemet – nu måste det ändras

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 2016-04-12 | Publicerad 2016-04-11

Vi kan inte titta på medan elever blir orättvist behandlade utan att göra någonting

Emilios Kousis, Mimmi Lifvendahl och Felicia Pålsson Magnusson testade systemet. Nu kräver de att elever får rätt att vara anonyma vid prov och att betygssystemet blir enklare för både lärare och elever att förstå.

DEBATT. I ett samhälle där betygen spelar stor roll, har vi inte råd med misstag i betygsättningen. Att elever ska få betyg efter annat än kompetens är inte acceptabelt.

Vi är tre elever på Häggviksskolan som ville bevisa att betygssystemet varken håller eller fungerar. Vi gjorde ett test där vi lämnade in exakt samma skrivuppgift – och fick tre olika betyg på samma text.

Vårt förslag är därför att elever bör ha rätt att välja att vara anonyma vid alla prov och uppgifter. Det måste även ske en förändring i betygssystemet som gör det enklare för både lärarna och eleverna att förstå vad och hur saker betygsätts.

Om vi har ett betygssystem där det är tydligt kommer det inte vara lika enkelt för lärarna att favorisera, då eleverna lättare kan notera när något är felbedömt.

Även för de lärare som inte gör felbedömningarna med flit kommer det bli svårare att göra misstag då de kommer att veta vad de ska bedöma och hur betygen ska sättas.

Det kommer också att bli mindre klagomål om det är tydligare för eleverna vad det är som bedöms, missförstånden blir färre.

Vi tror inte att det här är ett unikt problem för vår skola och vill att vårt test ska bli en väckarklocka för både rektorer och lärare i hela landet.

Betygen är någonting som påverkar gymnasievalen och som därför är viktiga för elevernas framtid. Vår framtid ska inte behöva påverkas av ett otydligt betygssystem.

Dagens system och så som lärarna sätter betygen är inte heller anpassat till elever med speciella behov, till exempel de som har svårt att prata inför andra.

Om man inte når alla betygskraven kan man som det är nu aldrig få de högsta betygen. Att elever som inte klarar av vissa saker får ett lägre betyg på grund av att de har speciella behov är inte okej.

Det är också svårt för många föräldrar att förstå hur betygsättningen fungerar vilket gör att de inte har några bra argument när de ska försvara sina barn som behandlats orättvist.

Det drogs upp ett liknande exempel 2007 och fortfarande har det inte skett en förändring, vi kan inte vänta med att göra något åt det här.

Vi kan inte titta på medan elever blir orättvist behandlade utan att göra någonting.

Här är tre anledningar till att valet att vara anonym ska vara ett självklart alternativ:

Det sker ingen favorisering då lärarna inte vet vem de sätter betyg på.

Vi elever kan känna oss tryggare med att vi får ett rättvist betyg eftersom ingen diskriminering personligt riktat emot eleven kan uppstå (ursprung, kön, beteende etc.)

I tester har man jämfört lärare som fått betygsätta nationella prov där läraren ser namnen på eleven med bedömningar där eleverna varit anonyma. Slutresultaten har varit helt annorlunda. Lärare felbedömer hela tiden genom att ta till egna åsikter och tankar om eleven, det är mänskligt, men fortfarande inte okej.

Vi måste sätta stopp för detta och det måste ske en förändring. Små förändringar kan göra stora förbättringar.

Mimmi Lifvendahl

Felicia Pålsson Magnusson

Emilios Kousis

Häggviksskolan, årskurs 9

Häng med i debatten – följ Aftonbladet Debatt på Facebook.

Följ Debatt på Facebook!

Följ ämnen i artikeln