Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ludvig, Love

"Förbjud skolor att muta elever"

Ludvig Kristiansson: "Friskolor lockar elever med häftiga grejer och aktiviteter"

Äntligen färdig. Tre år på en friskola, det var tufft måste jag säga. Det jag har varit med om under min skoltid önskar jag inte ens min värsta fiende.

Att som John Bauergymnasiet i Karlstad locka med att man får en bärbar dator under skoltiden, locka med att man varje år får åka till Branäs (en skidanläggning i norra Värmland) kostnadsfritt, locka med roliga gympalektioner som att spela paint-ball och utöva yoga, borde det ens vara lagligt?

Gymnasievalet är väldigt svårt. Man är 15 år och vet inte vad man ska välja, det kommer hem massor med informationsblad och man får besöka olika skolor, och skolorna berättar om sina utbildningar i olika skolforum. Detta är ett gyllene tillfälle för friskolorna att berätta vad eleverna får om de väljer deras skola istället för en kommunal ”tråkig” skola. Att få häftiga grejer och få åka på roliga aktiviteter är förstås kul, och många faller för det. Man kanske aldrig ägt en egen bärbar dator eller kanske inte har haft möjlighet att åka på skidsemester.

Jag gick på en friskola, jag tar studenten från den skola som lockade mig med en bärbar dator, vi skulle till och med få ett fallskärmshopp i trean. Men fick vi något fallskärmshopp? Nej, det fick jag inte, du gissade rätt. Vår skolförsäkring gällde inte fallskärmshoppning.

Jag ville ha en mediautbildning, jag ville bli journalist. Min förhoppning var att få chansen att verkligen intervjua, att få lära sig intervjuteknik och att skriva på rätt sätt för att locka en läsare. Men vår skola ägnade sig mer åt reklam än åt journalistik. Jag var inte intresserad av reklam, jag ville ju lära mig att skriva och lära mig att kunna påverka via en text.
Det är helt sjukt hur skolsys-

temet fungerar, att man lockas till att gå på en viss skola.

I årskurs tre fick vi välja individuella val av kurser, jag tänkte: Yes, nu får jag lära mig att skriva ”rätt” för att i framtiden eventuellt lättare kunna få något jobb som journalist. Men nej, det fanns inget om skrivande på det mediaprogram jag gått på. Här har vi lärt oss att fotografera och filma. Anledningen till att jag gick mediaprogrammet var för att få lära mig skriva. På det svarade mina lärare, ja men det hör ihop med skrivandet, om du ska ut och göra reportage så ska du kunna fotografera eller filma. Javisst, sa jag men jag måste ju fortfarande lära mig grunderna att skriva om jag vill bli skrivande reporter. På det fick jag inget svar.

Jag valde kursen svenska C, jag är ett svenskafreak kan man säga. Där fick jag lära mig retorik och alla termer som man har nytta av att lära sig. Det var en helt underbar lärare som verkligen brydde om oss, han ville verkligen att vi skulle förstå. Så, i en kurs som inte hör till mediaämnet får jag lära mig hur man skriver som en reporter.

Det är helt sjukt hur skolsystemet fungerar, att man lockas till att gå på en viss skola. Du får det här om du går här. Skolorna är i själva verket inte ett dugg intresserade av att du ska gå på deras skola. Allt handlar om att tjäna pengar. Nu när jag gått på

mediaprogrammet i John Bauergymnasiet i Karlstad har skolan fått runt 80 000 kronor per år för mig. Och det är en låg summa jämfört med andra program på min skola.

Jag tycker att man ska förbjuda skolors tillvägagångssätt att locka nya elever. Med datorer och roliga aktiviteter. När blev sakerna viktigare än utbildningen? Utbildningen är det ju där man är till för att lära sig. Jag har inte lärt mig ett dugg intressant, och det jag har lärt mig har jag glömt lika fort. Lärare på friskolor är engagerade i sina höga lärarlöner, inte eleverna (finns naturligtvis undantag). Sist jag hörde, var mutbrott olagligt.

Dagens debattör

Det borde vara förbjudet att muta elever med datorer och roliga fritidsaktiviteter när de ska välja skolor. Det skriver Ludvig Kristiansson som är djupt besviken på sin utbildning efter tre år på John Bauergymnasiet i Karlstad – trots datorn.