Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Kristian, Krister

Annons

Avslöjandet: Det sysslar svenskarna med i naturen

Friluftsliv är hett, och trots släppta restriktioner ser det ut att hålla i sig.

Har du också stormkök, tändstickor och frysmat i förrådet? Man skulle kunna tro att svenskarna nu är preppade och redo för kris, men det är andra intressen som får oss att ha rätt prylar hemma. Nu vill vi vara redo att snabbt dra ut i naturen.

Intresset för utomhusaktiviteter har de senaste åren exploderat och trenden ser ut att vara här för att stanna.

En ny undersökning från Klarna visar nämligen att 63 procent av svenskarna planerar någon form av utomhusaktivitet de kommande månaderna, och 42 procent uppger att de planerar fler utomhusaktiviteter i år jämfört med förra året.

– Intresset för utomhusaktiviteter har ökat under pandemiåren och trenden verkar inte avta – tvärtom. Siffrorna visar att svenskarna fått mersmak för friluftsliv och att två av fem svenskar planerar fler utomhusaktiviteter i år jämfört med förra året, Carl Lindahl, expert på konsumentbeteende på Klarna.

De aktiviteter som flest svenskar är intresserade av är vandring, cykling och fiske. Men Klarnas data visar också att det finns vissa könsskillnader i vad män respektive kvinnor föredrar att sysselsätta sig med. Sett till aktiviteter är till exempel är fiske mer populärt bland män medan vandring är mer populärt bland kvinnor.

Att intresset för framför allt vandring har ökat de senaste åren blir också tydligt i Klarnas shoppingdata*. Jämfört med förra året har svenskarnas köp av vandringskängor ökat med 155 procent, och med 78 procent jämfört med två år tillbaka.

I undersökningen framkommer att främsta anledningen till att man hänger sig åt aktiviteter i det fria är att man vill värna om sitt välmående. Så många som varannan uppger att det är viktigaste anledningen och fler än var tredje uppger att de vill vara närmare naturen och ha kul.

Bland 18–25-åringarna – undersökningens yngsta respondenter – är det också många (36 procent) som vill åt fitness-aspekten av att aktivera sig ute.

– Undersökningen visar att många förstått hälsofördelarna med att vistas i naturen vilket kan förklara intresset i en tid då både psykisk och fysisk hälsa står i fokus, säger Carl Lindahl.

*Klarnas Shopping-index beräknas baserat på antalet sålda varor och speglar de sanna trenderna oberoende av den totala försäljningstillväxten i kategorin. Uppgifterna är från onlineköp med Klarna i Sverige, från juni 2022 vs juni 2021 och juni 2022 vs juni 2020.

Annons: Detta är ett annonsinnehåll från vår partner. Texten är alltså ej skriven av Aftonbladets redaktion.

Publisert:

Följ ämnen i artikeln