Annons
Fyra av tio har blivit lurade på nätet det senaste året
Nästan fyra av tio svenskar som handlat på nätet det senaste året uppger att de på ett eller annat sätt blivit lurade. Samtidigt är var femte inte säker på att det finns hjälp att få. Det visar en ny undersökning av Yougov, som gjorts på uppdrag av Klarna.
Svenskarna är vana näthandlare och hela 91 procent av alla svenskar har handlat något på nätet under det senaste året. Generellt känner sig svenskarna trygga på nätet, det uppger sju av tio.
Samtidigt uppger fyra av tio svenskar att de på ett eller annat sätt faktiskt blivit lurade när de näthandlat under det senaste året. 17 procent har mottagit en produkt som varit trasig eller inte fungerat som den ska, 14 procent har inte mottagit varan de köpt och 10 procent har råkat handla i en falsk nätbutik.
Hjälp finns att få
Vidare känner sig var femte svensk inte säker på att de kommer att få hjälp om de blir utsatta på nätet. Samtidigt har majoriteten av de som upplevt problem när de handlat på nätet fått hjälp av antingen betaltjänsten, nätbutiken, polisen eller annan organisation/företag, och nio av tio var nöjda med hjälpen de fick. Endast 1 procent uppger att problemet inte kunde lösas överhuvudtaget.
– Det är anmärkningsvärt att så många inte tror att de kommer få hjälp om de råkar ut för problem när de näthandlar – när det finns hjälp att få. Ett exempel är Klarnas köparskydd som täcker alla våra betaltjänster och gäller oavsett om man handlat varor, tjänster eller biljetter. Köparskyddet finns för att försäkra konsumenter om att de kan handla tryggt och säkert på nätet och att vi kommer att hjälpa till om något skulle hända, säger Jakob Johannesson, bedrägeriexpert på Klarna.
En av de absolut bästa försäkringarna man som konsument kan ta när man shoppar online är att handla via faktura.
Faktura gör köpet tryggare
Faktorer som gör att man känner sig tryggare när man handlar på nätet är främst att nätbutiken använder kända betallösningar, är välkänd och erbjuder möjlighet att betala efter leverans. Myndigheter uppmuntrar konsumenter att betala via faktura för ökad trygghet när de handlar på nätet.
– En av de absolut bästa försäkringarna man som konsument kan ta när man shoppar online är att handla via faktura. Det är ett betalningssätt som gör att man kan kontrollera att man fått rätt vara och klämma, känna och prova att det är rätt storlek innan man betalar. Man slipper även ligga ute med pengarna om varan är felaktig eller inte kommer fram, säger Jakob Johannesson.
Om Klarnas köparskydd
- Klarnas köparskydd finns för att försäkra dig om att du kan handla tryggt och säkert med Klarna. Om du har problem med ett köp du har gjort med en av Klarnas betalningsmetoder så kommer Klarnas köparskydd att hjälpa dig om det uppstår något problem.
- När du har rapporterat ett problem kommer Klarna att pausa din betalning tills problemet är löst. Om du helt eller delvis betalat för ett köp kommer Klarna att återbetala din betalning om tvisten löses till din fördel.
- Observera att om du har rättigheter som faller under tvingande konsumentskyddslagstiftning – och om de sträcker sig utöver det som täcks av Klarnas köparskydd – så påverkas inte dessa rättigheter av denna policy.
Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 16. - 18. maj har sammanlagt 1010 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18+ år i Sverige.