Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Evald, Osvald

De är nere för räkning

Publicerad 2011-09-09

I dag skriver alla tidningar nya dödsrunor över Saab. En del kommer att skriva ”Äntligen!”. Och variationerna på temat ”Vad var det jag sa” kommer att vara talrika.

Vi svenskar har stått upp som en man och önskat livet ur Saab de senaste två, tre åren. Vanligt folk, experter, politiker och journalister, som en enda stor familj. ”Ett företag som aldrig gått med vinst. Som bygger bilar ingen vill ha. Och vars styrelseordförande är en skojare.”

De första dödsrunorna stod i tidningarna redan den 18 december 2009. En hade ett stort svart kors på förstasidan.

Själv räknar jag inte ut Saab förrän konkursen är ett faktum.

Knappt någon trodde att Jaguar och Land Rover skulle överleva. Nu bygger de brittiska tillverkarna bättre bilar än någonsin och tjänar pengar för första gången på många år. Indiska jättekoncernen Tata gav britterna det stöd som krävdes för att ta sig från konkurshot till succé.

Saab har alltid vanskötts, först av Wallenberg-familjen, sen av General Motors. Trollhättan har knegat på med sina två modeller, som alltid blivit på tok för gamla innan en ny modell introducerats, medan konkurrenterna byggt ut sina modellprogram med större, mindre, och sportigare bilar och inte minst med fyrhjulsdrivna jeepar.

Varför försvann inte fabriken för tio år sedan, eller tjugo? Jo, för att personalen alltid varit så hängiven. Så lojal och så hängiven att det sannolikt saknar motstycke i svensk industrihistoria.

För två år sedan när GM bestämt sig för att lägga ner Saab och produktionen stod still gick ingenjörerna till jobbet varje dag och utvecklade en unikt stark och snål miljöklassad dieselmotor. Nu finns den i 9-3-modellen.

Och när alla tror att Trollhättefabriken ligger öde jobbar samma konstruktörer på en biogasmotor till nya jeepen 9-4X. Om Saab överlever den här gången med börjar den bilen säljas i Sverige inom ett år.

De koreanska tillverkarna Kia och Daewoo var också nära konkurs, för tio år sedan. Den ena räddades i sista ögonblicket av Hyundai, den andra av General Motors. I dag är båda riktiga vinstmaskiner. Här hemma har vi Volvo som inte heller mådde bra för ett par år sedan. Med kinesiska ägaren Geely snurrar maskineriet fortare än det gjort någon gång de senaste tio åren.

Victor Muller och hans Saab ligger nere för räkning. De blöder svårt. Men de är inte uträknade. Och de har inga planer på att kasta in handduken.

Följ ämnen i artikeln