Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ludvig, Love

Efter Aftonbladets artiklar – nu ändras regler om synfält

Publicerad 17.32

Man kör bil. Arkivbild.

Den 1 februari 2025 är det äntligen slut på Transportstyrelsens orättfärdiga körkortsindragningar när det gäller synfältsbortfall.

I mer än tio år har tiotusentals personer, utan problem att köra bil, förlorat sitt körkort på grund av oskäliga regler.

När Aftonbladet började rota i frågan agerade regeringen. I mars i år blev det möjligt att söka dispens – och nu pudlar Transportstyrelsen en hel pudelkennel.

Ögonläkarföreningen har försökt förklara för Transportstyrelsen. Glaukomförbundet och Statens Väg- och transportforskningsinstitut likaså, men för döva öron.

Ögonläkare har en metod för att se hur glaukom, grön starr, utvecklas. Patienten tittar in i en halv sfär, fäster blicken på en punkt rakt fram och ska registrera när svaga lysdioder tänds runt om i sfären.

En ung person med bra syn ser alla lysdioderna, en äldre med begynnande grön starr missar kanske en del. Så kallat synfältsbortfall. 

Ögonläkaren kan på så sätt följa hur sjukdomen utvecklas.

För drygt tio år sedan påstod en svensk forskare att personer med begynnande synfältsbortfall var olämpliga bilförare – trots att både ögonläkare och trafiksäkerhetsforskare säger att en bilist alltid flackar med blicken och kompenserar för de här blinda fläckarna. Och de flesta som förlorat sitt körkort har inte ens uppmärksammat något problem.

Aftonbladet skrev nyligen om en person som spelar golf utan problem. En duktig pingisspelare fick inte ens ta körkort. Det finns många exempel.

Transportstyrelsen.

Efter flera artiklar i Aftonbladet gav regeringen i uppdrag åt Transportstyrelsen att se över reglerna. Den 20 mars blev det möjligt att söka dispens för att få tillbaka sitt körkort och flera hundra personer har trots en hel del byråkrati lyckats.

Och nu i oktober skulle de nya mildare reglerna gälla.

Men nu meddelar alltså Transportstyrelsen att nya regler börjar gälla den 1 februari 2025.

Och vad är skillnaden mot dagens regler?

De senaste dryga tio åren har ögonläkare varit tvungna att rapportera synfältsbortfall till Transportstyrelsen som omedelbart dragit in körkortet. Utan rätt till överprövning. Utan möjlighet att visa sin körduglighet genom ett nytt körprov.

Provet som heter Humphrey görs extremt noga på ett öga i taget. Inte för att dra in körkort utan för att ge läkaren en möjlighet att se hur sjukdomen utvecklas.

Från den 1 februari ska ögonläkaren, eller optikern som också blir betrodd i de nya reglerna, istället skicka in ett så kallat Estermanprov som görs på liknande sätt – men med båda ögonen öppna och betydligt mindre noggrant. Då kan ena ögat kompensera för eventuellt synfältsbortfall på det andra. Estermanprovet är mer anpassat för att veta om patienten kan köra bil.

Men vad gör personer i riskzonen i mellantiden? Fram till den 1 februari måste ögonläkaren fortfarande skicka in Humphrey-provet, som drar in körkortet. Och sen kommer all byråkrati för att få tillbaka det. Eller så låter man inte ögonläkaren göra synfältsprovet de närmaste fyra månaderna. Eller försäkrar sig i förväg om att läkaren istället utfärdar ett så kallat medicinskt körförbud. Då får man inte köra fram till den 1 februari, men förlorar inte sitt körkort. Och det står inte någonting om saken någon annan stans än i patientens sjukjournal.