Extrautrustningen på bilen som lönar sig

Publicerad 2024-04-26

Att biltillverkarna är duktiga på att ta betalt för extrautrustning är ingen hemlighet, men trots det finns det tillval värda att betala för.

När bilen säljs på begagnatmarknaden kan viss utrustning göra den mer attraktiv.

Samtidigt finns det extravaganser på en bil som aldrig betalar igen sig.

”Har man 15 Volkswagen som ser exakt likadana ut, men en av dem har lite snyggare fälgar eller något annat som sticker ut, så blir den mer attraktiv” säger Karl Wahlin, analytiker vid värderingsföretaget Bilpriser.se.

Karl Wahlin, analytiker vid värderingsföretaget Bilpriser, kan med hjälp av en databas bestående av över 200 000 modellversioner säga vad som gör en bil attraktiv och vad som gör den sval på begagnatmarknaden.

Karl Wahlin på Bilpriser.se.

Glastak kan löna sig, så länge det inte går sönder

Allt fler bilar, särskilt elbilar, utrustas med panorama-glastak. Tesla har det till och med som standard på samtliga modeller.

– Vi har sett att står man och väljer mellan två bilar, så blir det oftast den som har glastak man till sist köper, säger Karl Wahlin men varnar samtidigt för eventuell skada.

Spricker glaset gäller inte glasförsäkring, som den annars gör om framrutan går sönder. Istället går skadan på vagnskadeförsäkringen, och då är självrisken ofta hög.

– Det är inte ovanligt med självrisk över 9000 kronor.

Klädseln har betydelse

– Läderklädsel brukar premieras, men det beror på vilken typ av bil det handlar om.

En tysk premiumbil kan vara väldigt trögsåld om den inte har en exklusiv inredning.

– En Volvo kan nog komma undan med en tygklädsel av standardmodell, men en BMW 5-serie kan bli kvar länge i hallen om den inte har läderklädsel, om man ska hårdra det lite grann.

När bilen är några år gammal, brukar en bil med läderklädsel också vara mer välbevarad.

– Det är inte bara att det är exklusivt med skinn, det är också lätt att torka av och det slits vackert jämfört med en tygklädsel.

Dragkrok kan vara avgörande, både med eller utan

– En cab med dragkrok, det förekommer, men det kan många se som något negativt.

Och tvärtom kan en kombi eller suv bli svårsåld utan. Suven Tesla Model Y har dragkrok som standard i Sverige, men trots det dyker det upp bilar utan.

– Ibland har de så kallade lagerbilar med reducerade priser, som de skeppat hit från andra länder och därmed är specificerade annorlunda, då kan de sakna dragkrok.

Där gäller det som köpare att vara observant. Värt att tänka på gällande Tesla är att Model 3 inte kan eftermontera dragkrok, det måste beställas från fabrik, något som däremot går på Model Y.

Tänk på värmen, annars blir den kall som begagnad

Ett viktigt tillval för elbilen kan vara värmepump, som mer effektivt värmer kupén, än en utan. Många tillverkare skickar med funktionen i standardutrustningen, men i till exempel Polestar 2 återfinns värmepump i ett paket för 50 000 kronor. Inte heller i billigaste Volvo EX30 eller MG 4 ingår den.

– En elbil utan värmepump är ju betydligt trögare på begagnatmarknaden, eftersom den då får kraftigt försämrad räckvidd om det är kallt, vilket det ju tyvärr ofta är här i Sverige.

Här gäller det som köpare att vara observant, eftersom det inte går att se genom att lyfta på huven om en bil har värmepump eller inte.

– Noggrannhet vid bilköp har ju blivit ännu viktigare idag, i och med elbilarna. Kontrollera bilens specifikation i papperna.

Lack lönar sig sällan

Att betala dyrt för bilens lack är pengar som sällan kommer tillbaka när den säljs, så vidare det inte rör sig om en särskild sportbil.

– Jag skulle säga att allt för hög grad av individualism brukar inte belönas på begagnatmarknaden.

Skippa udda färger på inredning och exteriör.

– Däremot kan vissa exteriöra detaljer vara värda sina pengar. Har man 15 Volkswagen som ser exakt likadana ut, men en av dem har lite snyggare fälgar eller något annat som sticker ut, så blir den mer attraktiv.

Men får man mer betalt för den?

– Ja, har bilen det lilla extra så brukar efterfrågan och därmed försäljningspriset bli högre.

ANNONS

Hitta en bra laddstation för din elbil:

CDON

Blaupunkt Portabel Laddare Typ 2 230V 10-16A 3,7kW

4 279 kr

LADDSTOPPET

CTEK Chargestorm Connected 2 2-way 32A 3-fas 22kW

30 500 kr

PROSHOP

GreenCell EV16 Laddbox med Typ2-Schuko 16A 3,6kW 5,5m

2 600 kr

MEKONOMEN

DEFA Solid 20A - 4,6kW TYPE2

3 790 kr

TIBBER STORE

Zaptec Go 32A 3-fas 22kW

6 290 kr

COMPUTERSALG

Wallbox Pulsar Plus Type 2

7 088 kr

ELBILSVARUHUSET.SE

CTEK Njord GO 16A 3-fas 11kW (inkl. Typ 2 kabel 5m)

5 970 kr

LADDSTOPPET

DEFA Power charging station 22kW TYPE2

8 590 kr

LADDSTOPPET

CTEK Chargestorm Connected 2 1-way 32A 3-fas 22kW

17 000 kr

CDON

Blaupunkt Portabel Laddbox 3-fas P3PM2T2 11kW 8-16A 450V

5 589 kr

EVIFY

Amina S 20A 3-fas 13,8kW

5 495 kr

LADDBOXBOLAGET

Wallbox Pulsar Max 22kW 7m (PLP2-M-2-4-9-002)

7 490 kr

TIBBER STORE

Charge Amps Aura Typ 2 32A 3-fas 22kW

11 990 kr

TIBBER STORE

Zaptec Go 22kW (inkl. installation)

5 890 kr

LADDBOXBOLAGET

go-e Charger Gemini Flex 11kW

6 290 kr

PROSHOP

Charge Amps Halo 16A 11kW (inkl. Typ 2 kabel)

4 725 kr

LADDBOXBOLAGET

Garo Entity Pro 22 kW

10 790 kr

EVIFY

Charge Amps Dawn 4G 32A 3-fas 22kW

7 799 kr

BILIA

DEFA eMove Mode 2

2 899 kr

EVIFY

Amina S 32A 3-fas 22kW

5 995 kr

EVIFY

Tesla Wall Connector Laddbox

5 995 kr

ELBUTIK

Garo Wallbox 32A 22kW WLAN (inkl. Typ 2 kabel)

6 545 kr

ELGIGANTEN

Amina Charging Station

4 399 kr

SMART LED SOLUTIONS

Garo Wallbox 32A 22kW (inkl. Typ 2 kabel)

5 499 kr

ELBUTIK

Zaptec Go Laddstationens Frontlucka

595 kr

TIBBER STORE

Easee Charge Lite

5 090 kr

LADDBOXBOLAGET

DEFA Power Laddbox

6 890 kr

MOTOACTION.SE

Malmbergs Laddbox Typ 2 3-fas 16A 11kW 6m Kabel

20 899 kr

I samarbete med

Prisjakt.nu

Följ ämnen i artikeln