Har kört 200 000 mil med sin Tesla

Publicerad 2024-04-11

Hansjörg von Gemmingen bredvid sin Tesla Model S som rullat över 200 000 mil.

Rekordbilen har återigen slagit nytt rekord – nu har tysken Hansjörg von Gemmingen kört 200 000 mil med sin Tesla Model S.

Längst någonsin har dock en röd, gammal Volvo P1800 kört, något som han nu hoppas kunna slå med sin elbil.

Hansjörg von Gemmingen är sedan tidigare känd för att köra långt med sin elbil, Tesla Model S, och nu har han lagt upp en bild på X som visar att mätarställning slagit om till 2 000 000 kilometer, alltså 200 000 mil.

Genomsnittlig mätarställning för utskrotade bilar i Sverige är 22 000 mil. 

I en Youtube-film från Morsch berättar han om bilen, som är inne på sitt fjärde högvoltsbatteri. De två första batterierna han fick utbytta påstår Hansjörg var begagnade och de gick också på garantin, medan det fjärde ska vara helt nytt. Det har sedan dess gått 67 000 mil.

Bilen är en Model S P90+ som han ägt sedan 2014, vilket betyder att han kör cirka 53 mil om dagen. 13 motorbyten har krävts, som driver på bakhjulen.

Snittförbrukning ligger på 1,61 kilowattimmar per mil vilket är lågt, Hansjörg har gått och blivit expert på ”ekokörning”.

Senaste resan gick till Marocko, men han har även låtit skeppa bilen till Shanghai och kört runt i Kina. Trots det menar han att större delen av laddningen sker hemma. Batteriet går sällan under 20 procents kapacitet, och laddas aldrig mer än till 80 procent.

Laddar gratis

Eftersom Hansjörgs Model S är en tidig årsmodell får den ladda gratis på Teslas snabbladdarnätverk, en förutsättning för att han ska kunna köra långt.

De utfällbara handtagen är bytta, samt hjulupphängningen – typiska fel för tidiga generationer av Model S. Däremot är till exempel strålkastare och hela inredningen – stolar, dörrar och ratt – helt orörda. Efter 90 000 mil byttes stötdämparna.

Hansjörgs mål är att slå amerikanen Irv Gordon som 1989 hamnade i Guinness rekordbok med sin Volvo P1800, efter att ha kört 270 000 mil med sin bil.

Irv Gordon i rekordbilen, en Volvo P1800.

Inofficiellt har han dock en bit kvar. Irv Gordon fortsatte nämligen köra sin Volvo till sin död år 2018, då stod bilens mätare på 515 000 mil. Den unika bilen köptes senare av Volvo Cars USA.

Rekordbilen på väg mot solnedgången.

ANNONS

Hitta en bra laddstation för din elbil:

LADDSTOPPET

CTEK Chargestorm Connected 2 2-way 32A 3-fas 22kW

30 500 kr

LADDBOXBOLAGET

go-e Charger Gemini Flex 11kW

6 290 kr

ELBUTIK

Zaptec Go Laddstationens Frontlucka

595 kr

EVIFY

Amina S 32A 3-fas 22kW

5 995 kr

PROSHOP

GreenCell EV16 Laddbox med Typ2-Schuko 16A 3,6kW 5,5m

2 600 kr

LADDBOXBOLAGET

Garo Entity Pro 22 kW

10 790 kr

MOTOACTION.SE

Malmbergs Laddbox Typ 2 3-fas 16A 11kW 6m Kabel

20 899 kr

COMPUTERSALG

Wallbox Pulsar Plus Type 2

7 088 kr

ELGIGANTEN

Amina Charging Station

4 399 kr

CDON

Blaupunkt Portabel Laddare Typ 2 230V 10-16A 3,7kW

4 279 kr

BILIA

DEFA eMove Mode 2

2 899 kr

EVIFY

Tesla Wall Connector Laddbox

5 995 kr

MEKONOMEN

DEFA Solid 20A - 4,6kW TYPE2

3 790 kr

LADDSTOPPET

DEFA Power charging station 22kW TYPE2

8 590 kr

EVIFY

Charge Amps Dawn 4G 32A 3-fas 22kW

7 799 kr

TIBBER STORE

Zaptec Go 32A 3-fas 22kW

6 290 kr

LADDSTOPPET

CTEK Chargestorm Connected 2 1-way 32A 3-fas 22kW

17 000 kr

LADDBOXBOLAGET

Wallbox Pulsar Max 22kW 7m (PLP2-M-2-4-9-002)

7 490 kr

TIBBER STORE

Easee Charge Lite

5 090 kr

SMART LED SOLUTIONS

Garo Wallbox 32A 22kW (inkl. Typ 2 kabel)

5 499 kr

LADDBOXBOLAGET

DEFA Power Laddbox

6 890 kr

ELBILSVARUHUSET.SE

CTEK Njord GO 16A 3-fas 11kW (inkl. Typ 2 kabel 5m)

5 970 kr

TIBBER STORE

Zaptec Go 22kW (inkl. installation)

5 890 kr

ELBUTIK

Garo Wallbox 32A 22kW WLAN (inkl. Typ 2 kabel)

6 545 kr

EVIFY

Amina S 20A 3-fas 13,8kW

5 495 kr

CDON

Blaupunkt Portabel Laddbox 3-fas P3PM2T2 11kW 8-16A 450V

5 589 kr

PROSHOP

Charge Amps Halo 16A 11kW (inkl. Typ 2 kabel)

4 725 kr

TIBBER STORE

Charge Amps Aura Typ 2 32A 3-fas 22kW

11 990 kr

I samarbete med

Prisjakt.nu

Följ ämnen i artikeln