Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Frans, Frank

"Förbjud odubbade vinterdäck sommartid!"

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-04-23

Robert Collin gav sina bästa råd till vilsna bilister i däckdjungeln

Moderator säger: Robert, nu kör vi så gummit ryker!!
Robert Collin säger: Hej. Jag tänkr lägga på sommardäcken i morgon. Kanske byta till nya, till och med. Har du bytt? Ska du byta? Nu chattar vi en stund.
whitepointer säger: Hej, har köpt Avon däck till min S40 T4. Har aldrig hört talas om dem men de var prisvärda mot Sport Contact 2 som jag hade innan. Bra däck?
Robert Collin säger: Tja, kanske värda pengarna...
Rub-a-Dub säger: tjingeling. Nya sommarsulor för tusenlappen - finns det? Typ regummerat?
Robert Collin säger: Regummerat (som jag själv brukar köpa)kostar under tusenlappen i normala dimensioner. Köp en svensk regummering från någon av de stora så är du säker.
säger: Robert! jag kom över ett par däck från '81 (polsk kvalité) dem ser inte så slitna ut, bra skit? går dem att använda? /Rally-Gurra
Robert Collin säger: Du skämtar mej aprillo?
johan säger: Vilket är egentligen bäst att använda på sommaren; sommardäck eller friktionsdäck?
Robert Collin säger: I vårt sommardäckstest (ligger på Plus) kan du se att odubbade vinterdäck är rena döden i sommartemperaturer. Däcket saknar stabilitet vilket ger grymt långa bromssträckor och dessutom sladdar de vilt i en undanmanöver. borde förbjudas!
A säger: Är det bra med allround däck?
Robert Collin säger: Det som en del (alldeles för många) kallar allrounddäck eller åretruntdäck är egentligen odubbade vinterdäck som borde förbjudas på sommaen. I vårt test bromsar vi från 80 km/tim. När sommardäcken fått stopp körde vinterdäcket vidare i 50 km/tim. fattar du? 50 km/tim när sommardäcken fått stopp.
Klara Krock säger: Men Robert, mina avdubbade vinterdäck blir så härligt mjuka och tysta i värmen. Komfort pratar man aldrig om när det gäller däck - bara prestanda.
Robert Collin säger: Ärligt talat så är dubbdäck utan dubb bättre på asfalt än såna däck som ska köras utan dubb. Det beror på att dubbdäcken har mindre "sajpningar" och därför är stabilare. Men bra är det ändå inte. För gummit gillar inte våt asfalt. Och tysta sommardäck finns det massor av. Udvik bara de breda däck som alla grabbar vill ha.
säger: Allan:borde vi ha en sommardäckslag??
Robert Collin säger: Vi har en, som är usel. Den kräver bara 1,6 mm mönsterdjup. Vi borde ha 3 mm och förbud mot vinterdäck och helst förbud mot skitdäck som en massa skojare importerar från Kina.
Leila säger: Hejhej. Jag vill ha riktigt reservdäck. Det jag har är bara skit. Låter illa. Hur gör jag?
Robert Collin säger: Får du rum med ett riktigt däck i reservhjulsbaljan - så köp ett vet jag.
säger: Hej Är Kleber verkligen Michelinkonstruktion i botten, men "made in poland".Din uppfattning om dessa? Ingemar T
Robert Collin säger: Kléber är ett helägt dotterbolag till michelin sen många år, och det är ett gammalt fint franskt märke. Att det även tillverkas i en fsbrik i Polen ändrar ingenting, det är samma specifikationer där som i de franska fabrikerna.
Curry säger: Tjena Robert. Hur kommer det sig att mina däck av olika storlekar kan sitta på samma fälgar? Borde inte fälgarna åxå bytas?
Robert Collin säger: Ett däck kan t ex heta 195 65 15, där 195 är bredden i millimeter, 65 ett procenttal som anger hur långt det är från nedre fälgkanten till asfalten, i förhållande till däckets bredd - och 15 är fälgens diameter i TUM(!). Du kan har olika dimensioner på samma fälg så länge det är samma tum-tal. Men sen är det en annan sak att man inte ska blanda olika däckdimensioner på samma bil.
Ubbe säger: Hur ska man tänka när man köper sommardäck- breda med bra grepp eller smala med lågt rullmotstånd?
Robert Collin säger: Breda med bra grepp - PÅ TORR ASFALT. Varför ska du ha så bra gepp på torr asfalt, där man ändå har så bra gep? Klart du ska välja lite smalare. Du får bättre komfort, lägre förbrukning och bättre totalekonomi.
Rajtan säger: Asiendäck - är det något att lita på? Köpte nya Kumho för två år sedan, verkade bra. Såg senare att de sög i nåt test.
Robert Collin säger: Kumho är ett medelmåttigt däck som är lågpris i en del länder men rätt syrt i Sverige. Knappast värt pengarna.
Anna-Karin säger: Hej Har sagt till min kille att däcken inte håller hur länge som helst. Han säger att de duger ett tag till. De köptes -01. Vad ska jag göra.
Robert Collin säger: Årtalet på sommarädck är inte så viktigt, men 01 är ju ett rejält tag sen. Jag tycker man ska byta vid 3 mm. Sen blir det farligt när det regnar (och risken för punka ökar9.
pillan säger: Jag har en volvo V-70 2001 ...jag åker väldigt mycket bil..med och utan barn. Ibland långa sträckor och ibland korta..vad för däck ska jag välja..
Robert Collin säger: Tja, något bra, kanske? Kolla vårt tst i plus, där ser du vilka som är bäst. Men mellan tummen och pekfingret. Kända märken som Michelin, Bridgestone, Conti, Nokian och en del til är alltid bra.
Harry säger: Goddag. Vill ha punkteringsfria däck till min Hundkoja. Vad ska jag välja?
Robert Collin säger: Punkafria däck är inget vidare. De kanske blir bättre med tiden, men nu är det bara nackdelar. köp INTE!
cassandra säger: heje, funderar på att köpa en bil för första gången i mitt liv. Vad är ditt råd, jag vill ha en enkel sak som är komfortabel att köra, inga specialgrejjer är nödvändiga. ENda kravet, enkel o bra att köra! tack
Robert Collin säger: Suck. Det finns ju hur mycket om helst. och alla bilar är komplcerade saker med en massa trilskande elektronik nu för tiden. Mejla och berätta ungefär vad du vill ha så svarar jag.
ankis säger: jag har en kompis som heter bambi, o han tänder på sommardäck. är det farligt?
Robert Collin säger: Inte alls. Det är många som tänder på gummi. Det är helt normalt
Challe säger: Baby moonfälgar på Chevy-77 - vilka däck blir snyggast att ha?
Robert Collin säger: Ni glömmer väl inte att köpa nya biltidningen. sista chansen i dag
Robert Collin säger: noll koll på chevyfälgar
Mosse säger: Pirelli till gammal Lotus - var ska jag börja leta?
Robert Collin säger: Hos Pirelli, kanske?
Robert Collin säger: Dino, nu får du öka takten!
Jögge säger: Tjena Har en gammal Morgan so jag vi ha nya däck till. Har gamla ekerfälgar som är smala. Min gamla däckkille dog förra hösten. Var ska jag börja leta?
Robert Collin säger: Fan, jag är ingen veteranbilsdäcksexpert. morgan-klubben?
lkjhgfd säger: Vad rekommenderar du för däckstryck i 265/35-18? Undrar även vad lågt tryck i lågrpofilsdäck innebär för slitaget, insida, mitten? Även vad för högt tryck resulterar i.
Robert Collin säger: Ofta har däck- och biltillverkaren rätt lika uppfattning om vad som är rätt däcktryck. Om inte, lita hellre på biltillverkarens uppgift, eller ta ett medeltal. För lågt däcktryck sliter kanterna, för högt mitten.
säger: Varför händer det så lite på däcksfronten? Däcken verkar ju i stort sett se ut och fungera likadant som för 30 år sedan?
Robert Collin säger: Fel, fel, fel. De ser ungefär likadana ut men utvecklingen är grym, jag blir lika imponerad varje gång vi börjar testa årets nya däck. Ett exempel: För tio år sedan var gränsen mellan grepp och sladd knivskarp. Det var digitalt, på eller av. Nu varnar däcken med en trygg "gråskala". Även vätgreppet har blivit mycket bättre, och komforten med bredae däck, och rundheten, och förmågan att undvika punka. Det har hänt MASSOR!
CAHrles-Ingvar säger: Hörrö, hur kan man få dubb på däck som egentligen inte finns dubbade. Har hört att det går att sätta dubb i vilka däck som helst. Stämmer det?
Robert Collin säger: Ja och nej. Det går i princip att borra hål och dubba vad som helst. Men t ex dubbfria vinterdäck har inte tillräckligt stora kompakta däckklackar, det är ju uppslitsat överallt.
Sheno säger: Jag och min fader ska cruuza genom stan, och vi vill ha däck som drar till sig brudar, You know pussymagnet! Vilka rekommenderar du?
Robert Collin säger: Jag tror de kollar in dig mer än däcken. Men det är ju bara vad jag tror.
Lisa säger: Har funderat på lastbilar och långtradare - de kör ju utan dubb på vintern. Får det vara så?
Robert Collin säger: Tyvärr är det ännu värre, de får köra med värsta skiten till slitna sommardäck! Och det är det som alltid ställer till det med långtrDARE PÅ TVÄREN NÄR DET SNÖAT LITE. Jag har krävt en vinterdäckslag för lastbilar och bussar i många år, och i höstas sa faktiskt Vägverkets generaldirektör när vi debatterade i radio att han var inne på samma linje. Så kanske en vacker dag...
niklas säger: Undrar hur mycket man bör ändra lufttrycket med när man går upp (eller ner) i lastindex? Finns det någon universell formel?
Robert Collin säger: Nej, ingen formel vad jag vet.
Goa säger: Vad gör det för skillnad om man råkar sätta på däcken åt fel rull-håll på bilen? Hjulen är ju lik förbannat runda?
Robert Collin säger: Ärligt talat, inte så mycket. Många däck har "Rullriktning" mest som kosmetika, men andra är på riktigt med t ex förstärkt yttersida och mönster som ska dränera vattnet optimalt. Men som sagt - mest kosmetika. (många taxibilar på 1980-talet la sina dubbfria michelin 100-vinterdäck i motsatt riktning - för de påstod att de fick bättre bromsförmåga. - men de fick de förstås inte alls. Men det visar hur lite rullriktning kan betyda.)
Däcket säger: Hej! Bra chatt! Jag gillar chatten! Chatta vidare! Jag ska åka till Sthlm i helgen - måste jag ta bort snökedjorna?
Robert Collin säger: Nej, kedjor imponerar starkt på tjejerna i Stockholm.
Moderator säger: Robert, tre sista frågorna.
Homeros säger: Hur funkar regummeringar? VArför har du inte med det i däcktesterna?
Robert Collin säger: Man tar ett nerslitet däck, skrapar av det sista av mönstret och "klistrar" på en ny slitbana. Det vill säga, man värmer upp däcket med det nya mönstret så att det "vulkar" ihop till en enhet. Och det funkar. Men man ser ibland däck-slitbanor ligga på vägen, då är det lastbilar som blivit av med slitbanan på sina regummeringar, men det händer aldrig på personbilsdäck. Varför inte i våra tester? vi har haft det, mänga gånger. Kanske snart dags igen.
Nisse säger: Hojhopp. Ska ge min pappa riktigt dyra och fina däck til 50-årspresent. Han har en amerikanare som tydligen mår bra av feta fina däck. REkomendationer?
Robert Collin säger: Gammal jänkare eller ny? Alltså, amerikanska bilar har ofta skitdäck, samma fabrikat som vi, men andra specifikationer med betydligt sämre grepp. så du kan nog köpa vad som helst - och det blir bra!
Patrik.S säger: Tjena Continental sport contact 3 235/40/18 2.8 kg nitrogen är det ok eller.skall man köpa andra däck??
Moderator säger: Ähh...du får en till efter den här - men sen är det slut!
Robert Collin säger: Tja, de är nog bra. och funkar säkert med vanlig luft också. Det där med kväve (nitrogen) är ju bara bluff!
Oscar säger: Vill ha sommardäck till min barnvagn. Vad anser du är det lämpligaste?
Robert Collin säger: När det gäller barnvagnar är jag fundamentalist - kör dubbat året runt!
Moderator säger: Nu var det slut för denna gång. Tack, Robert, för dina svar och tack alla läsare som skickat inlägg. Chattet läggs ut i sin helhet inom kort på aftonbladet.se/bil
Robert Collin säger: Och nu är det väl dags att sluta. Dino orkar inte moderera era frågor länge till. Fast han gillar det där med gummi.
Moderator säger: Robert, du är bara avis!!

Följ ämnen i artikeln