Bilarna vi minns mest – och de vi helst vill glömma
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-12-17
Sture Bjarnelind sammanfattar Bilåret 2005
Hur var bilåret 2005? Tja, som vanligt. Succéer och floppar, innovationer, fusioner, kriser. En himla massa bilar helt enkelt.
Här är är några vi minns:
Årets rumpa: Baklyktorna på Saab 9-3 Sport Combi. ”Skyddsplast”, sa vi först, nu har vi vant oss.
Årets lyft: Dieslarna. Fler motorer, snålare motorer. 2006 fortsätter lyftet när skatten sänks.
Årets ”så länge det finns hopp”:
Dödsdömda Saab fick luft igen. Nu snackas ny Sonett och golfklassare i Trollhättefabriken.
Årets häpp: Citroën C4. På sina håll kallad överlägset familjebilsköp. Nu 28:a på säljtoppen, strax före Hyundai Getz…
Årets rusare: Peugeot 307, för- säljningstrea (utan tjänstebilar).
Årets mest hånade 1: Saab 9-7X.
Årets mest hånade 2: Kia Rio.
Årets ”ryktesras”: Volvos säkerhetsmyt krossades i försäkringsstudie i USA. Men Saab is still for life.
Årets välkommen: Dodge satsar på Sverige – och Ssang Yong blir korean nummer tre efter nyår.
Årets fusk: Tyske journalisten som manipulerade test av Mercedes S-klass nattsiktshjälp. Numera arbetslös.
Årets bilar: … och våra egna favoriter hittar du här.
God Jul och Gott Nytt År – vi ses igen efter nyår.
Sture Bjarnelind, redaktör