Saablar, en sådan envis bilentusiast
Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-07-15
Nobbades av GM – men tävlar i en Saab
JÖNKÖPING. Omsusade ryske miljardären Vladimir Antonov stoppades från inblandning när Saab såldes till Spyker.
Men skam den som ger sig. Här står han på startlinjen
i klassiska Midnattssols-
rallyt – i en Saab.
Och hemma i Ryssland
planerar 35-åringen stor-
skalig lågbudgetproduktion av sin favoritbil.
I välsittande svart rallyoverall glider han ner i förarsätet på en specialbyggd Saab 99 Combi-Coupé Turbo, 1978 års modell.
Hur hamnade han i detta
ursvenska nostalgilopp?
Och varför just i en Saab efter det offentliga nederlaget då GM kastade ut honom?
– Well, hela den där historien gjorde mig ledsen. Men nu är jag på banan igen, säger den ryske
affärsmannen och ler förbindligt.
Erbjöds en förarplats
Tills för några veckor sedan
hade han aldrig hört talas om Midnattssolsrallyt. Men så kom ett mejl från Saabentusiasten
Jörgen Trued, 45, som erbjöd en förarplats i sitt team.
– Först försökte jag få med
Spykers grundare Victor Muller men han tackade nej och då kom jag på idén att kontakta Vladimir Antonov. Jag skickade mejlet mitt i natten och fick svar direkt.
”Jag älskar Saab”
Nu, på startfältet i Jönköping bland 170 förväntansfulla
ekipage, berättar miljardären varför:
– Jag älskar Saab här inne i mitt
hjärta. Kärleken
tändes när jag satte mig i en 9000 år 1994. Den bilen har jag fortfarande kvar.
Är alla band med Saab Automobile kapade?
– Det vill jag inte påstå. Jag har stora planer för en lågbudget-
variant av Saab hemma i
Ryssland. Tillverkningen ska ske i Kaliningrad och i en första
omgång räknar jag med att vi
producerar 10 000 bilar.
I samarbete med Trollhättan?
– Ja, i någon form.
Ebba von Essen