Collin: Varför bytte bilen köregenskaper efter presstestet?

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-09-12

Mitt förslag till Saab: Sätt sportchassi på alla bilar!

Att biltillverkarna mer eller mindre specialbygger bilar till de internationella presentationerna där världens biljournalister kör nyheterna första gången har jag berört tidigare. Serieproduktionen har inte kommit igång än och det är viktigt att det första mötet med journalisterna blir så positivt som möjligt.

Viktigt för tillverkaren, men inte alltid alldeles hederligt.

Just nu utnyttjar Saab citat från de stora bil- och dagstidningarna för att sälja den nya kombin. Själv citeras jag bland annat med orden ”en kurvkramare med exakt styrning och snabba reaktioner utan att bli yvig”, för just så var den bil jag körde i somras.

Den bilen var extremt körsäker, trygg, stabil. Precis som jag vill att en bil, och framförallt en Saab, ska vara.

Döm då om min förvåning när produktionsbilen vi lånade till testet förra veckan inte ens liknar den bil vi körde i somras! Den serietillverkade bilen kränger betydligt mer, väl mycket i min smak, och bakaxeln tappar greppet vid forcerad körning. Antisladdsystemet tvingas ingripa gång på gång för att bilen inte ska sladda iväg okontrollerat med baken.

Bilen i somras var en Aero, testbilen har standardchassi, men det förklarar inte att bilarna är helt olika på vägen. Även på Saab hävdar man att bilarna ska uppföra sig ungefär på samma sätt. Mitt förslag till Saab: Sätt sportchassi på alla bilar!

Testduellen rond för rond:

Robert Collin om Volvo-Saab-testet:

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln