Utrymme
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-09-12
Först när man provsitter och växlar bil upptäcker man skillnaderna tydligt.
Saab 9-3 SportCombi är lite bredare i kupén. I gengäld är takhöjden lite bättre i Volvo.
Kikar vi på baksätena är det bredare i 9-3 SportCombi. Man kan sitta tre personer men mittplatsen är inte bekväm. Samma gäller i Volvo, som är tre centimeter smalare i axelhöjd.
I huvudhöjd känns kupén märkligt nog smalare i Saab 9-3 SportCombi, Volvo känns luftigare och rymligare.
Fast det är naturligtvis lastutrymmet som är viktigast i en kombi.
Här är det snyggt inklätt längst bak i båda bilarna. Men spartanskt, här finns lastsäkringsöglor men inte mycket mer. Hos Saab är lastgolvet delat i två sammanhängande skivor som kan fällas upp fällknivsvis.
När skivorna är fixerade i ett spår blottas ett 20-liters extrautrymme under golvet där ett lastnät säkrar shoppingkassarna.
Volvos lösning är en separat, uppfällbar skiva på lastrumsgolvet med krokar och ett gummiband på insidan. Lika enkelt, lika funktionellt.
Lastöppningen i Saab 9-3 SportCombi är både bredare och högre än i Volvo V50 - som är smal längst ner och successivt blir ännu smalare upptill. Saab erbjuder 104 centimeters bredd, Volvo bara 96 centimeter nertill och knappt 92 centimeter upptill. Lastöppningen är dessutom högre i Saab.
Men det är bredden mellan hjulhusen som avgör vilken last man kan få in.
Saab 9-3 SportCombi är exakt en meter bred, Volvo fyra centimeter smalare.
Men lastrumsgolvet är en hel decimeter längre i Volvo (167 cm) - trots att Saab 9-3 är en decimeter längre.
I Saab bildas en liten uppförsbacke när man fäller baksätena, i Volvo V50 är golvet i lastrummet plant.
Båda kan fälla höger framstol - bra för långa paket
Vem vinner ronden? Volvo om lastutrymmet ska styra. Annars Saab.
Betyg/utrymme
Saab 9-3
Volvo V50