Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Bror

Förarlösa elbilar kan bli verklighet

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-01-23

Kan bli lönsamma i storstäder

Företaget Vectus har redan inlett försök med spårbilar i Uppsala. Men de kan också bli verklighet i Stockholm. (Bilden är ett montage).

Eldrivna förarlösa spårbilar är självklara inslag i framtidens kollektivtrafik, anser ett antal svenska kommuner. De möttes på fredagen för att med trafikexperter diskutera hur utbyggnaden av spårbilsnät ska kunna snabbas på i Sverige.

Häromåret bildades nätverket Kompass, med spårbilsexperter och ett tiotal kommuner som vill satsa på spårbilar. Sverige ligger långt framme. En testbana, den största i världen och typgodkänd av Järnvägsstyrelsen, finns redan i Uppsala.

Lönsamt i Stockholm

– Det här är den första kommunala samlingen i spårbilsfrågan, säger Magnus Hunhammar, spårbilsexpert i Kompass. Genom att byta information hoppas vi kunna ge de lokala spårbilsplanerna en flygande start.

I höstas slog Statens institut för kommunikationsanalys (Sika) fast att en spårbilssatsning i Stockholm är samhällsekonomiskt lönsam och bättre än andra trafikslag för att minska flaskhalsarna och trafikinfarkterna under rusningstid.

Kan bli verklighet 2012

Enligt Sika är ett höghastighetsnät för spårbilar, som knyter ihop Stockholm med Mälardalskommunerna, också mycket lönsamt och ger stora restidsvinster.

– Vi hoppas på beslut i höst om att sätta upp en spårbilsbana 2012, exempelvis i Uppsala, Stockholm eller Umeå, säger Magnus Hunhammar. Men för det krävs nya kommunala detaljplaner och statligt stöd.

TT

Följ ämnen i artikeln