GM var uselt – Spyker kan inte vara sämre

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-12-22

General Motors gav aldrig Saab någon chans. Nedläggningen är det logiska slutet efter tjugo års vanskötsel. Men på Saab har man inte tappat hoppet om ett liv efter GM och hoppas desperat att holländska Spyker är räddaren i nöden.

Vad är Spyker? Gamar som vill slita Saab i stycken? Ett grabbgäng som vill roa sig ett tag och sen dumpa Saab i rännstenen? Ryska dockor eller arabiska marionetter?

Men vad var i så fall General Motors? Ett gäng obildade amerikaner som hoppades att excentriska Saab från Sverige skulle skänka dem lite glans och ära? Men som i sin okunskap våldförde sig på den lilla tillverkaren år efter år.

Likna Opel

Det började direkt efter köpet för 20 år sedan när Saab ville använda den nya Opel Vectra-tekniken för att bygga nya 900. Men fick hålla till godo delar från redan nerlagda Opel Ascona. Samma sak när 9-5 skulle utvecklas, då bestämde tyskarna att egenskaperna skulle likna en – Opel. De excentriska Saab-ägarna runt om i världen bet ihop och led. Både 900 (senare 9-3) och 9-5 saknade Saabs gener.

Tyskarna blev Saabs onda styvföräldrar och såg ut att trivas i den rollen. Men ont skulle bli värre när Bob Lutz fick ansvaret för GM:s modellprogram. Han insåg att Saab behövde en fyrhjulsdriven bil och klistrade emblemet med gripen på en Subaru. Bilen med namnet Saab 9-2X blev en av bilhistoriens största misslyckanden. Då klistrade Lutz på Saab-loggan på en Chevrolet. Men inte heller 9-7X hade Saabs dna.

Trollhättan fick nej

Ingenjörerna i Trollhättan försökte alla år under GM att utveckla bilar med äkta Saab-känsla, men Detroit och Rüsselsheim sa alltid stopp. De sa nej till att göra nya 9-3 till en halvkombi, och de sa i flera år nej till 9-3 kombi och nej till 9-3X.

Trots att bilarna var närapå färdiga för produktion sa tyskar och amerikaner alltid nej.

Nya 9-5 höll på att bli en bakhjulsdriven muskelbil med V8, basen skulle den här gången vara den australiensiska GM-bilen Holden. Bob Lutz lyste av förtjusning när han avslöjade planerna för mig en sommardag i södra Frankrike.

Jag förstår om Trollhättan hoppas på ett liv efter GM. Så att de äntligen kan få visa hur en Saab ska se ut.

Spyker kanske är skojare, men sämre ägare än General Motors kan de knappast vara.

Följ ämnen i artikeln