Grusvägssafarins kung
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-08-23
Snabb respons från motorn – KTM är en grym hoj
Äntligen förverkligar KTM drömmen om en stor, snabb och bantad motorcykel för lösa underlag. Världens värsta grushoj!
På pappret har den allt och erfarenheterna av KTM gör att förväntningarna ligger på topp. Den tekniska plattformen är visserligen hämtad från syskonmodellerna, men det här är ingen halvmesyr. Super Enduro har en egen själ tack vare en rad specifika förändringar och delar.
Inget för Stureplan
Offroadprofilen förstärks bland annat av längre fjädringsväg, smalare bakfälg och grövre däck. Ingen hoj för Stureplan, men på det stora nätet av grusvägar gör den sig desto bättre.
Motorns rappa muller väcker mig och när endurovärldsmästaren Giovanni Sala, som är inhyrd guide, drar iväg, är jag inte sen att hänga på. Som nummer tre i kön ser jag hur motorguden drar upp hojen på bakhjulet medan gruset från bakdäcket blästrar efterföljarna.
Liknande beteende är rena barnleken tack vare fin och rapp respons från motorn och det förvånansvärt lätthanterliga chassit.
Som förare har jag ett överflöd av motorkraft som är lätt att behärska och dosera. Det maffiga registret gör att jag kan dra långt på varje växel. Bakhjulet spinner hysteriskt och sladdarna blir länge och fetare än någonsin! Underbart!
Fantastisk hoj
Ideliga 90-gradersböjar gör att jag får anledning att bromsa hårt. Båda bromsarna lämnar mer än tillräcklig effekt för det lösa underlaget.
Super Enduro är en fantastisk motorcykel med en oöverträffad kombination av offroadegenskaper och fartresurser! De första nådde Sverige i sommarens inledning, tilldelningen på 40 stycken lär det bli huggsexa om.
FAKTA. KTM 950 Super Enduror
Johan Weimer/MC-Nytt (bil@aftonbladet.se)