Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Bror

Ny Volvo-modell ska rädda Göteborgsjobb

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-01-11

”Ska byggas i Torslanda 2010”

Volvos senaste bilnyheter har alla hamnat i företagets belgiska fabrik.

Men snart kommer en glad nyhet för Sverige.

– En helt ny modell som ska byggas i Torslanda 2010, avslöjar Volvos näst högste chef Steven Armstrong.

När Volvo i fjol tog till storsläggan och minskade personalen med 6 000 av drygt 24 000 drabbades Göteborg mycket hårdare än Gent. Helt enkelt för att de större bilarna som byggs på Torslandaverken tappar mest i försäljning.

2008 var ett mörkt år för hela bilindustrin och Volvo Personvagnar såg nästan var femte kund försvinna. Försäljningen gick ner med 18 procent. Det såldes drygt 374 000 Volvobilar förra året jämfört med 458 000 2007. Största tappet var i USA och den modell som minskade mest var den tidigare storsäljaren XC 90.

Tänkt om

För bara några månader sedan var planen att dra ner på antalet modeller. Nu verkar ledningen ha tänkt om.

På bilmässan i Detroit presenterades konceptbilen S 60 på söndagen. Den visar tankarna inför nästa generations S 60 som ska byggas i Belgien 2010.

Samma år får bilbyggarna i Torslanda ytterligare en bil till linan.

– Den nya modellen följer den generella trenden på marknaden som går mot mindre bilar, säger Steven Armstrong, utan att vilja gå in på detaljer, när TT träffar honom på bilmässan.

En nyhet som ska komma och som passar in på den beskrivningen är en kombivariant av S 60, en V 60.

– Det kommer en sådan bil, bekräftar Bo Larsen, presschef för Volvos marknadsföringsbolag Volvo Personbilar.

Ett gammalt önskemål från facket, att samordna produktionen mellan Gent och Torslanda mer för att kunna parera nedgångar i en modell, ser ut att ha fått ledningens öra.

– Vi vill ha mer flexibilitet mellan fabrikerna, säger Volvos vd Stephen Odell.

Han hoppas att det inte ska behöva göras några fler neddragningar. Men allt hänger på om ekonomin vänder. Det första halvåret blir tufft.

– Men när vi sitter här om ett år igen tror jag att det är mer optimistiskt. Att vi inte pratar om kostnadsreduktion.

Älskar S 60

Den nya S 60 är en del i pusslet för att nå lönsamhet igen.

– Jag älskar den här bilen, säger Stephen Odell och lägger handen på den bronsglänsande huven.

Bilen har ett system som gör att föraren varnas om en fotgängare kliver ut framför bilen. Reagerar inte föraren bromsar bilen av sig själv.

I slutet av januari är det tio år sedan Volvo hamnade i Fords ägo. För att klara sin krisande ekonomi kan Ford tänka sig att sälja den svenska nationalklenoden. Fordchefen Alan Mulally sade på en pressträff att bolaget haft samtal med potentiella köpare, men han ville inte uppge några namn, enligt Reuters.

– Vi pratar inte om köpare i det här läget. Vi håller på med översynen och vi vet inte när den är klar, säger Fords finanschef Lewis Booth, tidigare styrelseordförande i Volvo, till TT.

Måste Volvo minska sina kostnader ytterligare?

– De har gjort ett fantastiskt jobb och vi uppmuntrar dem att fortsätta sitt jobb med att vara konkurrenskraftiga.

Inte imponerad

Tillsammans med Stephen Odell ska Lewis Booth ha överläggningar med statssekreterare Jöran Hägglund under måndagen.

Hägglunds uppgift är att försäkra sig om att de svenska stödpengarna inte hamnar i de amerikanska bolagen.

En snabb titt på mässan tyckte han inte imponerande.

– De amerikanska tillverkarna måste skärpa sig. De står och pratar om miljöbilar fast bilarna har samma tekniska lösningar och drar lika mycket bränsle som när de först byggdes. Man behöver inte åka till Fordmuseet. Det räcker att vara här, säger han.

Karin Olander/TT

Följ ämnen i artikeln