Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elsa, Isabella

Sågar regeringens tystnad: ”Skapar oro”

Uppdaterad 2018-04-06 | Publicerad 2017-12-11

I framtiden kan miljözoner införas i svenska städer.

Regeringens bristande information kring de planerade miljözonerna för personbilar får nu hård kritik från delar av oppositionen.
Beskedet att inte kräva att biltillverkarna återkallar och renar dieselbilar sågas också.

– Det är ett direkt oanständigt förhållningssätt, säger Centerpartiets Anders Åkesson.

Redan i slutet på förra året lämnade Transportstyrelsen över sitt förslag på nya miljözoner till regeringen. Zonerna skulle från år 2020 ge kommuner möjlighet att porta äldre bensin- och dieselbilar.

Miljöminister Karolina Skog (MP) lovade i september att gå vidare med zonerna, och att ett förslag på slutgiltig utformning skulle presenteras ”inom en nära framtid”.

”Anmärkningsvärt tyst”

Men sedan dess har det varit tyst. Ingen inom regeringen har velat precisera hur zonerna ska se ut, eller när de ska kunna införas.

Det här möter nu hård kritik från oppositionen.

– Det har varit anmärkningsvärt tyst vilket skapar väldigt stor oro bland människor. Näst efter hemmet är bilen den största investering många gör, därför måste regeringen presentera sitt förslag, säger Moderaternas trafikpolitiska talesperson Jessica Rosencrantz.

Centerpartiet, som i grunden är positiva till miljözoner, är också kritiska till att arbetet drar ut på tiden.

– Det är olyckligt. Alla förändringar måste kommuniceras i god tid innan. Annars försätter det både privatpersoner och företagare i en omöjlig situation, säger Anders Åkesson, trafikpolitisk talesperson för Centerpartiet.

Flera partier positiva

Aftonbladet har frågat riksdagspartierna hur de ställer sig till miljözonerna. Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Vänsterpartiet, Centerpartiet och Liberalerna vill ge kommuner möjlighet att införa zonerna.

Moderaterna anser att Transportstyrelsens förslag är för långtgående, men kan överväga att ge kommunerna verktyget i någon form.

Kristdemokraterna är skeptiska, och Sverigedemokraterna säger nej till Transportstyrelsens förslag som det nu ser ut.

– Man kan absolut ställa hårdare krav men man måste ge medborgarna möjlighet att anpassa sig. Vilken trovärdighet skapar det att först uppmuntra folk att köpa dieselbilar, för att sedan tvinga dem att byta?, undrar Martin Kinnunen, miljöpolitisk talesperson för SD.

Stockholms stad har skrivit in arbetet med miljözonerna i budgeten för 2018. Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) har sagt att även dieselbilar med den senaste reningen kan förbjudas på vissa gator, gärna innan 2020.

– För Moderaterna är det uteslutet att förbjuda dieselbilar från 2020 som Miljöparitet i praktiken föreslår på sina håll, säger Jessica Rosencrantz.

”Inga tvivel”

Men till syvende och sist är det upp till regeringen att driva igenom miljözonerna genom att besluta om en ny förordning. Infrastrukturminister Tomas Eneroth vill inte svara på frågor kring processen. Miljöminister Karolina Skog skriver i ett mail att ”utformningen av zonerna bereds i regeringskansliet men det finns inga tvivel om att kommunerna kommer att få det här verktyget”.

I SVT:s Agenda säger hon nu att ett förslag baserat på Transportstyrelsens upplägg kommer att presenteras ”inom kort”, och att regeringen ”siktar på” att ge kommunerna verktyget från 2020.

Anledningen till att införa de nya miljözonerna är de ökande utsläppen av skadliga kväveoxider från främst dieselbilar. I Sverige beräknas uppemot 5 500 personer varje år dö i förtid på grund av dålig luft, bland annat orsakad av biltrafiken.

EU-kommissionen har tidigare uppmanat Sverige att låta biltillverkarna massåterkalla och rena dieselbilar, som en del andra europeiska länder gjort i efterdyningarna av Volkswagens utsläppsskandal.

Det kommer dock inte att ske, meddelar Karolina Skog.

Inget krav på återkallelse

”Tyvärr finns det ingen enkel lösning som gör att man kan återkalla gamla bilar och sudda ut de här problemen. Att korrigera bilar i efterhand har inte tillräcklig hälsoeffekt” skriver hon.

– Det var provocerande att läsa miljöministerns kommentarer (i en intervju med Svenska Dagbladet, reds. anm). Man är inte intresserade av att förbättra de enskilda bilarnas utsläppsvärden, man vill bara förbjuda, säger Martin Kinnunen.

Jessica Rosencrantz stämmer in:

– Regeringen borde hörsamma EU-kommissionens uppmaning. Det är rimligt att tillverkarna tar sitt ansvar för bilar som inte lever upp till gällande reningskrav. Istället vill man lägga allt ansvar på enskilda bilägare, säger hon.

– Det är ett direkt oanständigt förhållningssätt, säger Anders Åkesson.