Robert Collin sätter betyg på nya XC90
Äga
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-08-13
Tokdyr att köpa, även om konkurrenterna är ännu dyrare, törstig, dyr att försäkra.
Köra
XC 90 riskerar bara att bli frånåkt av en enda stadsjeep, BMW X 5. Snäll och förlåtande.
Komfort
Här slår XC 90 sin tyska konkurrent med flera plus. Synnerligen fin fjädringskomfort, mycket låg ljudnivå och bekväma stolar fram och bak. Barnen där bak har bra utsikt och egen luftkonditionering, ventilation och ljudanläggning.
Utrymmen
Kompakta yttermått men gott om plats inne. Sju vuxna sitter hyfsat och har ändå lite plats över för bagage. I den sjusitsiga versionen kan mittenstolen skjutas fram så att ett barn sitter nästan framme hos mamma och pappa.
Säkerhet
Aktiv säkerhet med världens första antivältsystem, passiv säkerhet med bland annat krockgardin längs hela bilsidan, säkerhet för motparten genom att balkarna fram sitter lågt som på en vanlig bil.
Känsla
Det är ju så här man vill ha det! Sitta högt som en kung med all tänkbar lyx inom räckhåll. Känslan förstärks av att XC 90 en en av de snällaste bilarna i klassen som verkligen försöker att inte krossa allt i sin väg.
HELHET
Bäst eller nästan bäst i klassen på nästan allting, men det går inte att bortse från priset som bara några få har råd med – och att tvåtonsklumpar egentligen är rätt onödiga.
Webb-tv: Se nya Volvo XC 90
Lyssna på Robert Collin i webbradion: