Bättre blandning ger en bättre resa

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-06-28

Peter har problem med sin Volkswagen Caravelle.

Jag har en VW Caravelle som börjat smårycka sporadiskt både varm och kall. Jag har bytt tändspole, tändkablar, tändstift, fördelare, rotor, bränslefilter och diverse vakuumslangar kring motorn är kollade. Ändå är dessa irriterande småryck kvar vid jämn fart vid runt

2 000 varv. Annars går bussen kanonbra, frånsett att den även kan tjuvstanna då och då. Vad gör jag?

Ryckningarna kan bero på den magra bränsle/luft-blandningen vid flytkörning. Detta kallas magerryckning. En magrare blandning har svårare att antändas, därför misständer (rycker) motorn. Men detta kan ibland kompenseras med en kraftigare gnista, vilket i sin tur (om du har tur) kan fixas genom att du helt enkelt ökar tändstiftens elektrod-avstånd ett par tiondels millimeter.

Du nämner inte om din bil har förgasare eller insprutning. Innan katalysatorerna tog vid hade de klenaste bussmotorerna dubbelportsförgasare som kunde behöva lite kärlek då och då (plastbitar som pajade).

Annars har din bil antagligen Bosch L-jetronic insprutning som styrs av en dator. Då räcker det att en givare ger fel värden till datorn för att bränsleluftblandningen ska bli fel.

Följ ämnen i artikeln