Sant eller falskt – om bensin
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-11-28
De senaste veckorna har jag fått en massa frågor om bensin.
Ty precis som när det gäller olja och tändstift omgärdas bensinen av en massa myter.
Den vanligaste är att motorn havererar om du häller socker i tanken!
Dock har jag aldrig under mina garage-vetenskapliga tester lyckats lösa upp en gnutta av sockret i bensinen och testmotorerna har inte ens tagit någon skada när sockret hälls rakt ned i insugningsröret. Här följer ett urval av de övriga sanningarna och lögnerna.
Alla bilar blir snabbare med Shells nya superbensin V-power i tanken.
På mackarna säljs tillsatsmedel som renar och smörjer insprutarna, men de är helt värdelösa och innehåller bara vanlig fotogen.
BMW:s X5-modell får bara köras med Shell V-power i tanken.
Det är farligt att späda ut bensinen med etanol.
På mackarna säljs något som kallas oktanbooster, men det höjer inte märkbart bensinens oktantal.
Det finns ingen anledning att hälla K-sprit i tanken.
Gamla bilar fungerar lika bra utan blyersättningsmedel i tanken.
Gamla förgasarbilar behöver K-sprit i tanken även när det är plusgrader ute.
Förgasarbilar med för höga avgasvärden klarar sig genom Bilprovningens avgastest om man späder bensinen med sprit.
Insprutningsmotorer går bäst med lite tvåtaktsolja i tanken.
Bosse Andersson (bil@aftonbladet.se)