Utspelet: Bara tillåta nya elbilar

Publicerad 2016-06-16

Drastiska åtgärder måste till om Tyskland ska klara klimatmålen

Senast 2030 ska alla nya bilar vara utsläppsfria i Tyskland
Det kan vara vad som krävs  för att landets utsläppsmål ska nås.

– Vi har inget svar på hur lastbilsutsläppen ska lösas, men för bilar har vi det, säger Rainer Baake, statssekreterare på tyska finansdepartementet.

Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här
Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook

En drastisk förändring måste till. På ett klimatforum i Berlin sa Rainer Baake att senast 2030 så måste alla nya bilar vara helt utsläppsfria. Om man inte lyckas med den omställningen, kommer det bli svårt att nå utlovade utsläppsminskningar till 2050.

Men det är inte bara ett tvärstopp på bensin- och dieselbilar som ska till om 14 år. Nej, för att ha en chans att hålla sig inom utsläppsramarna måste bilar med traditionella förbränningsmotorer, som har en typisk livslängd på upp till 20 år, börja fasas ut redan nu.

– Faktum är att det inte blivit någon minskning av koldioxidutsläpp från transportsektorn sedan 1990, sa Baake enligt Automotive News.

Minimal andel elbilar

Den tyska transportsektorn står för en femtedel av koldioxidutsläppen och den måste skäras ner rejält.

Elbilar har hittills inte varit någon hit och Tesla som varit en succé på många andra marknader – har inte lyckats charma tyskarna i samma utsträckning. Endast 0,6 procent av de sålda bilarna i landet är eldrivna.

I dagsläget är ingen skärpt lagstiftning eller nytt krav klubbat. Men frågan är uppe på tapeten och frågan är hur lång tid det tar innan de första stegen mot restriktioner kommer.

I Frankrikes huvudstad Paris har man nyligen klubbat att bilar äldre än tio år ska förbjudas i vardagstrafiken och på flera håll i Europa diskuteras både bil- och utsläppsfria zoner.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

ANNONS

Hitta en bra laddstation för din elbil:

PROSHOP

Charge Amps Halo 16A 11kW (inkl. Typ 2 kabel)

4 630 kr

CDON

Blaupunkt Portabel Laddbox 3-fas P3PM2T2 11kW 8-16A 450V

4 006 kr

LADDSTOPPET

CTEK Chargestorm Connected 2 2-way 32A 3-fas 22kW

30 500 kr

TIBBER STORE

Charge Amps Dawn 4G 32A 3-fas 22kW

7 790 kr

CDON

Blaupunkt Portabel Laddare Typ 2 230V 10-16A 3,7kW

4 279 kr

LADDBOXBOLAGET

go-e Charger Gemini Flex 11kW

6 290 kr

INET

Belkin BoostCharge Convertible Qi2 Wireless Pad to Stand

699 kr

PROFFSMAGASINET

CTEK STOLPFÄSTE 1 LADDBOX EN 920-00010

2 157 kr

MEKONOMEN

DEFA Solid 20A - 4,6kW TYPE2

3 790 kr

LADDBOXBOLAGET

Charge Amps Aura Typ 2 32A 3-fas 22kW

13 490 kr

BILIA

DEFA eMove Mode 2

2 899 kr

LADDSTOPPET

CTEK Chargestorm Connected 2 1-way 32A 3-fas 22kW

17 000 kr

TIBBER STORE

Easee Charge Lite

5 090 kr

LADDSTOPPET

DEFA Power charging station 22kW TYPE2

8 590 kr

PROSHOP

GreenCell EV16 Laddbox med Typ2-Schuko 16A 3,6kW 5,5m

2 451 kr

PROSHOP

Wallbox Pulsar Plus Type 2

7 538 kr

POWER

Amina Charging Station

4 399 kr

EVIFY

Tesla Wall Connector Laddbox

5 995 kr

LADDBOXBOLAGET

Wallbox Pulsar Max 22kW 7m (PLP2-M-2-4-9-002)

7 490 kr

LADDBOXBOLAGET

Zaptec Zapcharger Pro Typ 2 32A 22kW

10 790 kr

SMART LED SOLUTIONS

Garo Wallbox 32A 22kW (inkl. Typ 2 kabel)

5 499 kr

LADDBOXBOLAGET

DEFA Power Laddbox

6 890 kr

ELBUTIK

Garo Wallbox 32A 22kW WLAN (inkl. Typ 2 kabel)

6 545 kr

TIBBER STORE

Zaptec Go 22kW (inkl. installation)

5 890 kr

LADDBOXBOLAGET

Garo Entity Pro 22 kW

10 790 kr

ELBILSVARUHUSET.SE

CTEK Njord GO 16A 3-fas 11kW (inkl. Typ 2 kabel 5m)

5 970 kr

LADDSTOPPET

Zaptec Go 32A 3-fas 22kW

5 987,55 kr

EVIFY

Amina S 20A 3-fas 13,8kW

5 495 kr

I samarbete med

Prisjakt.nu

Följ ämnen i artikeln