Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elsa, Isabella

Tesla rasar trots Model 3-succén

Publicerad 2016-09-12

Därför störtdyker försäljningen

Världens ledande tillverkare av elbilar har drabbats av växtvärk.
Under årets första sju månader tappade Tesla 25 procent av sin försäljning i Västeuropa. Bakom motgångarna ligger ett vikande intresse i Norge, långa leveranstider och nya budgetmodellen.

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook
Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här

Upp som en sol och ned som en pannkaka. Det är Automotive Industry Data (AID) som kommer med den dystra prognosen för Tesla. Under de första sju månaderna 2015 sålde tillverkaren 8 443 bilar i Västeuropa – efter samma period i år ligger antalet på 6 430 fordon. Det innebär ett tapp på 25 procent jämfört med samma period 2015.

AID anser att en minskad försäljning i Norge är den främsta förklaringen bakom Teslas minskade försäljning. Enligt Norska Transportøkonomisk institutt har landets satsning på elbilar inneburit ett kostnadsbortfall på 2,3 miljarder norska kronor. Redan 2015 nådde grannlandet 50 000 registrerade bilar, och från 2017 är det oklart vilka förmåner som kommer finnas kvar – exempelvis momsbefrielse och fri parkering.

Model 3 rycker undan mattan?

Enligt Forbes står Model S för det stora tappet i Västeuropa. Nyligen lanserade Tesla ett 100-kilowattsbatteri som ger lyxmodellen en aktionsradie på strax över 60 mil. Dessutom gör uppgraderingen S till en av världens snabbaste produktionsmodeller. I läget ”Ludicrous mode” klarar elbilen av 0-100 på 2,7 sekunder.
En förklaring bakom det minskade intresset för Model S är företagets kommande budgetmodell. Tesla Model 3 ska kosta från 35 000 dollar, vilket är ungefär hälften av en S-modell. Bilen kommer ha en räckvidd på 345 kilometer med plats för fem personer.
Bara veckan efter lanseringen hade 325 000 Model 3 förhandsbokats. Problemet är att Teslas fabrik i Kalifornien redan har svårt att möta efterfrågan på företagets nya SUV, Model X. Resultatet blir växande väntetider där företaget riskerar att tappa allt fler kunder till konkurrenter.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Följ ämnen i artikeln