Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Evald, Osvald

Elhybriden - bra om några år

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-03-20

Med dagens batteriteknik borde en elbil kunna slå en bil med förbränningsmotor i allt (utom kanske räckvidd), och tekniken att bygga elbilar finns ju uppenbarligen redan. Jag kan inte se en enda nackdel med storskalig satsning på nollutsläppsbilar. Är det oljebolagen och biltillverkarna som sätter stopp? Och varför tjatar politikerna om olika gränser för koldioxidutsläpp när det borde vara nollutsläpp?

Mattias Ullman, Norrköping

SVAR: Nollutsläpp är svårt, du måste ju fylla bilen med någon form av energi. Men visst, batteritekniken blir allt bättre och om så där fyra, fem år kommer de första generation två-hybriderna. De blir nog bra. Men inga nollutsläpp.

Till slut blir det faktiskt lite tröttsamt att se hur den svenska pressen hela tiden ska lyfta fram svenska bolag och biltillverkare som ”bäst i världen”, och hur dåliga och

efter alla amerikanska tillverkare är. Enligt din artikel om Volvos framtida hybrider kan tydligen inte Ford bygga en kompakt motor eller växellåda, men det kan minsann Volvo. Och fast du skrivar att ”GM stal hela showen i Detroit” med sin hybrid så var den inte ens värd att visa på bild.

Christian Dyhlén

SVAR: De amerikanska tillverkarna har ju inte behövt packa någonting särskilt hårt. Allt är ju, och får ju vara, stort. Och GM:s

hybridkoncept Volt hade vi en stor grej om

i numret före.

Följ ämnen i artikeln