”Jeepar är skrytbilar”
Uppdaterad 2018-07-02 | Publicerad 2005-04-28
Därför vill politikerna stoppa bilarna i stan
Rör inte min stadsjeep!
Egenföretagaren Claes Johansson är upprörd över Stockholmspolitikernas förslag att försöka stoppa de populära SUV:arna.
- Det är löjligt. Det finns inga säkrare bilar än stadsjeepar.
Själv är Claes ägare till en Chevrolet Tahoe.
I tisdags fattade gatu- och fastighetsnämnden i Stockholm det historiska beslutet att utreda om man kan definiera vad en stadsjeep är.
Lyckas det vill politikerna gå vidare - och undersöka om jeeparna kan begränsas i innerstadstrafiken. Aldrig tidigare har man försökt stoppa en grupp personbilar från att köra på gatorna.
Stadsjeepar, eller SUV:ar (Sport Utility Vehicle), anses av kritikerna vara både skadliga för miljön och farliga för andra trafikanter, särskilt fotgängare och cyklister.
V fick stöd av s
På flera håll i världen har man redan infört eller vill införa restriktioner mot stadsjeeparna. Vänsterpartiet har fått stöd av socialdemokraterna och miljöpartiet för ett förslag om att göra samma sak i Stockholm.
-Stadsjeeparna släpper ut mycket mer koldioxid än andra personbilar och är livsfarliga för den som blir påkörd, säger Ann-Marie Strömberg (v), som lagt förslaget.
- Dessutom riskerar parkerade jeepar att störa gående och cyklister eftersom bilarna är så stora och breda.
"Fyller ingen funktion"
Nämndens ordförande Leif Rönngren (s) försvarar beslutet med miljö- och trafiksäkerhetsskäl.
- Stadsjeeparna är miljöbovar som inte fyller någon funktion alls i innerstaden. De är rena skrytbilarna.
Beslutet möter hård kritik från oppositionen.
- Det är ett skämt, säger Petter Lindfors (m). Nästa steg är väl att försöka förbjuda människor att äta en viss sorts mat.
Så kan nya regler bli i Stockholm
Så skulle stadsjeeparna kunna stoppas i Stockholm:
Så gör man i andra städer
De kallas stadsjeepar
Sven-Anders Eriksson