Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Frans, Frank

Här hyllar Volvo – svensk metal

Publicerad 2013-04-24

Otippad hyllning till hårdrock i ny kampanj

Svenska biltillverkaren Volvos amerikanska gren utmanar sina tyska konkurrenter – på musikscenen. Budskapet i nya reklamkampanjen är ”Trött på tysk techno? Testa svensk metal”.

– Kaxigt skön, säger Volvos presschef till Dagens Media.

Svensk metal är stort i världen, för att uttrycka det milt. Stora affischnamn som Entombed, At the Gates, och In Flames är bara några av banden som dödsskrikit ut sina låtar till en internationell publik.

När Volvo amerikanska gren Volvo Cars USA nu går ut med en ny reklamkampanj är det denna sida av Sverige man väljer att bejaka. Som en rejäl känga till sina tyska konkurrenter Audi, Mercedes och BMW har man texten ”Trött på tysk techno? Testa svensk metal”.

Reklamen sprids nu stort i sociala medier, både i USA och här hemma i Sverige.

– Vi har noterat den även här i Sverige och den är ju rätt rolig. Kaxigt skön, tycker jag, säger Volvos presschef Bo Larsen till Dagens Media.

Följ ämnen i artikeln