Monsterbilarna ska rädda miljön
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-01-09
V8:n lever än så länge - på grön teknik
Detroit
DETROIT. Audi visar en ny V12-motor. Toyota en läcker sportbil. Ford en klassisk muskelbil och General Motors en variant på sin Camaro.
Och ingen skäms. För alla nyheter kallas miljöbilar!
Bob Lutz, amerikansk bilindustris grand old man och numera produktchef på General Motors, presenterade elbilen Volt med orden:
– Jag har aldrig varit så stolt.
Men med ena handen i fickan och två fingrar i kors. För muskelbilarnas förkämpe nummer ett bryr sig inte om miljön om han inte har kniven på strupen.
Alla gillar jeep
Och trots att amerikanerna under ett allt högre bensinpris valt bort de allra största och törstigaste bilarna så klappar deras hjärtan fortfarande för V 8-pickuper och stadsjeepar.
Alla vet det, alla vet vad som säljer, men alla försöker anpassa sig till tidsandan.
Därför kallar Audi sin nya V 12 på 500 hk och 1 000 Newtonmeter i vridmoment för miljömotor, bara för att bränslet är diesel.
Och Ford sin muskelbil Interceptor för miljöbil för att bränslet är etanol, oavsett förbrukning på tre liter milen.
GM:s elbil värst
Och värst av allt är kanske General Motors elbil som saknar batterier, för att de batterier Bob Lutz pratar om inte är konstruerade än.
Men miljödebatten är här, och nästa år, eller nästa, kan tiden vara mogen för riktiga miljöbilar.
Robert Collin