En cab på hal is
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-02-23
Volvos nya fungerar utmärkt i vinterkylan
Ivalo
Uppdraget att vintertesta nya Volvocabben började med taket nere.
Inte förrän temperaturen pendlade runt minus 20 började det kännas lite svalt.
Och då fick jag inte upp taket!
Kan man använda Volvos nya cab som åretruntbil? Hur känns det under plåttaket? Är det trångt och instängt? Fungerar värmen? Och hur väl tätar alla komplicerade gummilister?
Det var några av frågorna inför testfärden norrut.
Ingen tror mig
Fram till Sundsvall ligger temperaturen strax under noll med slaskig vägbana.
I Åsele Lappmark har termometern sjunkit till minus tio och jag drar på lite mer värme och tar på ett par handskar. Värmen i stolen har jag haft på sen start.
På macken i Lycksele är det 15 grader kallt och ingen vill tro att jag kört nercabbat ända från Stockholm.
-Men ni kör ju snöskoter, säger jag.
Taket gick inte stänga
Efter Glommersträsk stannar jag bilen och trycker på knappen som stänger taket. Men får ett meddelande i displayen, "Det är för kallt. Taket kan inte stängas"!
Efter en stund i tvätthallen på Shell i Älvsbyn går taket snällt upp igen, men då har jag redan tagit reda på att taket faktiskt kan tvingas upp.
Jo, C70 fungerar riktigt bra som åretruntbil. Med taket uppe, om man vill, men precis som alla andra cabbar ska den ju köras med taket nerfällt. Det är lika roligt fast det är vinter.
Volvo C70 T5
Läs också:
Robert Collin