Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Evald, Osvald

Rattfyllon dödar – medan polisen jagar fortkörare

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-06-26

Nu måste Vägverket öppna ögonen

40 procent av alla dödsolyckor är föraren berusad.

Ja, nästan var annan allvarlig trafikolycka beror på alkoholen (och inte på hastigheten, som man kan få för sig när man ser alla nya kameraskåp som ska öka trafiksäkerheten genom att minska hastigheten, hmm).

Först kom larmen från Norrbotten (jaja, man vet ju hur norrbottningar dricker). Sen gällde de singel-olyckor (jaja, så länge de bara skadar sig själva).

Nu handlar det om samtliga dödsolyckor. I fyrtio procent av dödsolyckorna var ena föraren berusad.

Larmen kommer slag i slag.

Allt färre dör i trafiken. Ja det är osannolikt få som dör eller skadas allvarligt på de svenska vägarna numera.

Men de olyckor som orsakas av ratt-fyllon minskar inte.

Efter varje ny rapport kommer det kommentarer från experthåll. Och alla mynnar ut i kravet på alkolås.

Det är alkolåsen som ska frälsa oss från rattfylleristerna.

Ibland undrar jag om experterna bara är okunniga. Eller kanske naiva. Eller direkt lögnaktiga. I så fall är det ju kriminellt! I varje fall om de är statliga tjänstemän.

NTF, gamla fina Nationalföreningen för Trafik- säkerhetens främjande, kräver alkolås i alla nya bilar.

Även Claes Tingvall, trafiksäkerhetschef på Vägverket tror att alkolås är det enda som kan rädda oss.

Och politiker efter politiker ställer sig upp och kräver alkolås.

Först gällde kraven att alkolåsen skulle vara obligatoriska i alla nya bilar i Sverige senast 2012.

Fast det vet alla som känner till EU-lagstiftningen att sådant kallas ”handelshinder” och är förbjudet.

Om vi kräver alkolås i alla nya bilar, en teknik som inte ens är ordentligt utprovad, måste ju varje tillverkare som säljer bilar i Sverige ha en sådan anordning i bilarna.

Det tog ett par år innan regeringen förstod problemet med EUs regler, och hittade ”lösningen”: Sverige ska bli försöksland för alkolås.

Men det är lika dödfött. Vi kan inte tvinga världens bilindustri att montera in alkolås i alla bilar som ska säljas i Sverige, bara för att vi kallar oss försöksland.

Ändå står de där, alla politiker, forskare och experter och talar om det stora försöket.

Vad det handlar om är ren bluff.

Alla nya bilar kommer INTE att ha alkolås år 2012. För EU kommer aldrig att godkänna projektet.

Och det är klokt av flera anledningar. En är just att systemen fortfarande inte är riktigt säkra, en annan att de är komplicerade att använda, en tredje att de går att lura.

Alkolås är bra, de kommer att bli ännu bättre och utvecklingen här i Sverige med alkolås i taxibilar, skolbussar och andra transporter är alldeles lysande. För ingen, inte ens EU, kan hindra oss från att kräva alkolås när vi beställer en körning eller en transport. En kommun eller ett företag kan kräva alkolås av sina transportörer.

Det enda vi inte kan kräva är alkolås i alla nya bilar.

Men alkolås är inte heller den enda lösningen.

Rattfylleriet i Sverige är uppdelat i två stora grupper. En som alltid funnits, alkoholisterna som kör regelbundet utan att det riktigt syns att de är berusade. Som inte gör något väsen av saken, som försöker sköta körningen så snyggt och diskret det bara går. Alkoholisterna har alltid funnits i trafiken.

Men nu har de fått sällskap av ungdomar som har en ny syn på alkohol och bilkörning. Som aldrig gått i Barnens Trafikskola, för den är nerlagd sen många år, som inte träffat polisen i skolan, för han kommer inte dit längre, som inte hört Anita och Televinken prata trafiksäkerhet i TV, för varken radio eller TV kör trafikkampanjer numera.

En generation som aldrig nåtts av trafikpropaganda får förstås inte samma känsla för rätt och fel som vi 40- och 50-talister som ympades med trafikmaningar under hela uppväxttiden.

Visst ska vi ha alkolås, även om det inte blir i alla bilar de närmaste tio, tjugo åren. Men vi ska ha tillbaka kampanjerna om trafikvett. Vi måste tala om för ungarna redan när de är små hur man ska uppföra sig i trafiken.

Och vi måste börja nu. Vi kan inte fortsätta hoppas att alkolåsen, någon gång i framtiden, ska lösa alla problem.

Följ ämnen i artikeln