Jan-Erik, det är du som är lurad

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-06-04

...eller: Surt sa Expressen-räven om rönnbären

Vi biljournalister är mycket bortskämda.

När tillverkarna bjuder in till den första körningen är det alltid lyxhotell, dyra viner till middagen (men inte till lunchen längre) och gärna business class på flyget.

Risken finns ju att vi tycker mindre om den nya bilen om tillverkaren inte bjuder tillräckligt flott.

Bortskämda och extremt lättkränkta.

Det finns nog ingen yrkesgrupp som är så lättkränkt som vi biljournalister. Kanske ingen grupp människor överhuvudtaget.

Och ju mer obetydlig tidning biljournalisten jobbar på, desto mer lättkränkt är han.

”Varför blev inte jag bjuden?”, är nog den vanligaste frågan till biltillverkarnas och importörernas presschefer.

För det mesta sköts diskussionen om kränktheten internt. Men någon gång svämmar bägaren över.

Expressen är ingen obetydlig tidning. Tvärtom.

När jag började här på Aftonbladet för tio år sedan jobbade Håkan Matson på Expressen.

Håkan är en av Sveriges bästa biljournalister med all integritet och all kunskap som behövs för att få läsarnas – och tillverkarnas – förtroende.

Håkan jobbade där när Expressen fortfarande var större än Aftonbladet, när reportrar och redigerare på Expressen fortfarande kände igen LO-

chefen och när Expressens bilsidor tävlade med Christer Glennings på Aftonbladet.

Men Matsons ersättare Jan-Erik Berggren blir inte bjuden lika ofta.

Och nu är Berggren kränkt! För att han inte fick köra nya Saab 9-5.

Men i stället för att nöja sig med att ringa Saabs pressavdelning och skälla skriver han av sig sin frustration på ett helt uppslag på Expressens Motorsidor. Ett lika okunnigt som pinsamt påhopp på kolleger och på bilbranschen.

Så här var det.

Saab valde ut TV4 och Aftonbladet med den gemensamma nämnaren Robert Collin för att göra den allra första provkörningen av nya 9-5. Ett i och för sig unikt och ovanligt beslut.

Det var en tidig prototyp som jag fick köra. Kamouflerad som på de spionbilder som har dykt upp i olika biltidningar den senaste tiden (allra först i Aftonbladet) och med ett chassi utan den allra sista finkalibreringen och utan sista putsen på interiörmaterialen. Det var ju en prototyp.

Dagen efter körningen publicerade TV4 och Aftonbladet bilder, film och omdömen.

Kollegerna gick i taket. Teknikens Värld och Auto motor och sport ringde till Saab och grät en skvätt. Sen grät Svenska Dagbladet.

Och i tur och ordning fick var och en komma till Trollhättan och köra en sväng.

Men Expressens Jan-Erik valde alltså att gråta ut i spalterna.

Tyvärr är det mesta han skriver helt fel.

Här är några exempel:

l ”Motorjournalisterna fick köra en felaktig bil”, säger ”en källa inom GM” till Expressen.

Mitt tips till Jan-Erik: Skaffa en bättre källa.

l ”Det är mycket ovanligt att motorjournalister får tillgång till så kallade förseriebilar. Det visar bara vilket situation som råder i Saab för tillfället.”

Helt fel, men det visar igen hur okunnig Jan-

Erik är. Tvärtom är det vanligt att biljournalister får köra prototyper, eftersom tillverkarna vill ha synpunkter från något så när insatta, men utomstående, personer. Här i Sverige brukar två eller tre biljournalister bjudas in för att bedöma prototyper. Utomlands är det också vanligt.

l ”Hittills har ingen journalist fått se en omaskerad Saab 9-5.”

Jodå, både fyrdörrarsbilen som kommer i höst och kombin som kommer om ett år.

Och, Jan-Erik, det ser riktigt bra ut.

Följ ämnen i artikeln