Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Evald, Osvald

Licenspengar används för att fördumma och förnedra

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-06-12

”Motorist” missbrukar public service

Fördummande tv-kanaler finns det hur många som helst. Men när public service ger sig in och jagar tittare med okunniga, ytliga och könsförnedrande program blir jag både ledsen och arg. Mina licenspengar borde användas till något bättre.

Jag hade hoppats att den nya omgången av ”Motorist” skulle höja sig lite, helt enkelt bli bättre.

Men nej. Tvärtom gräver sig teamet Pia Conde och Joppe Pihlgren allt djupare ner i dyngan.

Förra veckans program handlade om stadsjeepar och miljö. Pia Conde satt bredvid Kalle från Kall som provkörde tre stadsjeepar och hade åsikter om dem, och Joppe reste runt i världen och träffade experter och körde ”biogas-bil”.

Men det var inte INTE biogas, utan ”fordonsgas” i tanken.

Varför inte någon enda gång förklara att ren biogas är nästan omöjligt att få tag på i Sverige och gasen Joppe tankade i Göteborg är en blandning av biogas och naturgas. Som ju är lika fossil som olja, diesel och bensin.

Inte blir det bättre när Gröna Bilisters Jakob Lagerkrantz får driva sin hårt vinklade propagande oemotsagd. Och etanol finns inte alls i ”hela Sverige”, som han påstod. I Norrlands inland är det långt mellan etanolmackarna. Och nog kunde väl någon ha invänt mot hans påstående att ”Diesel är ett jättehot. Sämst av alla bränslen.” När diesel är det bränsle som i allt renare form kommer att driva allt renare bilar i Europa lång tid framöver.

Tv, och framförallt SVT, har fritt tillträde till våra ministrar. Det såg vi när Fredrik Reinfeldt blev intervjuad på bio, och i ”Motorist” var det Andreas Carlgrens tur att bli förnedrad.

Joppes upplägg var så lågt, men miljöministern klarade den barnsliga frågestunden utmärkt, utan att ramla i fällan.

En tekniker på Göteborgs miljökontor klarade Joppes tramsiga intervjuteknik lika bra. Han förklarade också att det faktiskt inte är möjligt för alla att skaffa miljöbil. Det är dyrt, begmarknaden är liten och det finns inte ens miljöbränslen överallt.

När Joppe var färdig med sin desinformation om biogasen var det dags att förnedra stadsjeepsförare i Stockholm.

Joppes grepp var att räkna stadsjeepar vid Stureplan en fredageftermiddag.

Visst, det var ju aningen för många stora tunga jeepar runt svampen, kan man tycka. Men varför hänga ut ”...?två blondiner, wow, wow, wow” i en Grand Cherokee och varför skrika i extas ”...?en XC90 till, och den tränger sig förbi fotgängarna, och svänger höger upp mot Östermalm”. Det var faktiskt röd gubbe när Volvon passerade övergångsstället. Och grönt ljus för Volvon. Och hade det varit bättre om Volvoägaren kört rakt fram mot Norrmalm?

Programmet handlade alltså till hälften om miljön, till hälften om stadsjeepar. Och där satt Pia Conde i passagerarstolen med trygge Kalle från Jämtland bakom ratten och var kvinnligt flamsig - ”Hoh! Möte!!” - med händerna för ansiktet när de mötte skolbussen.

Jodå, Kalle gillade stora Mitsubishi Pajero och lyxbilen Land Rover Freelander men fnös åt Nissan Qash-qai: ”En fruntimmersbil!”

Halva programmet propagerade alltså för miljön, andra halvan för de största och tyngsta stadsjeeparna, medan kloka nytänkande Qashqai totalsågades av både Kalle och experten Willy Priske.

Och jag undrar vad som egentligen hände i slalombacken som Kalle försökte köra upp för. Pajeron och Freelandern tuffade på som tåget, medan lilla Qashqai fick stopp direkt.

Vi fick ingen förklaring. Var det motorn som var för klen för den branta backen? Eller hade Kalle helt enkelt glömt att koppla in fyrhjulsdriften? Inget svar, men bottenbetyg till bilen.

SVT körde många år det riktiga public service-programmet ”Trafikmagasinet”. En långkörare med miljonpublik vecka efter vecka, år efter år.

Lite torrt? Kanske? Men sakligt, kunnigt, och det tog tittarna på allvar.

Visst måste SVT hitta yngre tittare. Men vem är det som tror att unga tittare är dumma i huvet? Vem är det som tror att unga tittare inte vill ha saklig information?

Och vem är det som tror att unga tittare vill ha sakligt felaktiga, kraftigt vinklade och könsförnedrande program som inte ens är roliga, inte ens bra filmade?

F

Att Volvo slutar bygga gasbilar. För även om fordonsgasen innehåller naturgas så är gasen ett rent bränsle, utan hälsovådliga avgaser. Tänk om, för den svenska etanolsatsningen är en återvändsgränd.

PLUS

MINUS

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln