Volvochefen: Vi behöver sticka ut

Uppdaterad 2019-07-19 | Publicerad 2016-05-18

Håkan Samuelsson: ”Bilen vi har här är intressant”

En global nyckelprodukt som länge stått på önskelistan.

Snart kommer det äntligen att finnas en ”äkta” Volvo i Golf-klassen, det menar Volvochefen Håkan Samuelsson.

– Det är första gången vi har ett attraktivt erbjudande i 40-serien.

I fjol slog Volvo rekord och sålde över en halv miljon bilar.

Ett kvitto på att förnyelsen går enligt plan, men fortfarande bara en milsten på vägen. Detta eftersom man redan 2020 siktat in sig på att sälja 800 000 bilar.

Och snart har man äntligen ”vapen” som gör att man kan stå sig i konkurrensen: en ny egenutvecklad småbilsserie.

– Här har vi inte försökt göra Volvo av något klent underrede som vi gjort tidigare. Nu har vi kunnat göra något utan att kompromissa. Det är första gången vi har ett attraktivt erbjudande i 40-serien, säger Volvos vd Håkan Samuelsson.

Behöver sticka ut

Samuelsson refererar till att de tidigare modellerna av V40 byggt på Ford samt Mitsubishi-grunder och sedan bara fått ett Volvo-skal. Nu är det egen teknik som gäller och Volvochefen är övertygad om att de har vad som krävs för att stå sig i den otroligt tuffa ”Golf-klassen”.

Första 40-modellen ut blir den kompakta crossovern XC40 som visades upp i konceptformen ”40.1”, men vad modellpaletten berikas med sedan är en öppen historia.

– XC40 har länge legat högst på önskelistan. Vi funderar sen på vilken nästa modell blir, men den behöver sticka ut. Jag tycker bilen vi har här är ett intressant alternativ. Den är högre och mer praktisk än en sedan.

Elbilar vid rätt tillfälle

Men det är inte bara nya modeller i en ny storleksklass som är Volvos framtid. Utvecklingen av elektrifierade bilar går nu på högvarv.

– Vi har bestämt oss och satsningen på elektrifiering är tydlig. 2025 ska vi ha sålt en miljon elektrifierade bilar. Vi vill göra skiftet snabbare och ha en högre andel elektrifierade bilar än våra konkurrenter.

Volvos första elbil kommer att baseras på den större plattformen SPA och lanseras 2019, men ”strax därefter” kommer även en elbil i 40-serien.

– Jag tror att vi kommer att vara ute i rätt så lagom tid. Infrastrukturen är inte på plats än och Twin Engine [Volvos laddhybrider] är vettigare än så länge, säger Håkan.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

ANNONS

Hitta en bra laddstation för din elbil:

ELBUTIK

Garo Wallbox 32A 22kW WLAN (inkl. Typ 2 kabel)

6 545 kr

LADDBOXBOLAGET

DEFA Power Laddbox

6 890 kr

ELGIGANTEN

Amina Charging Station

4 399 kr

SMART LED SOLUTIONS

Garo Wallbox 32A 22kW (inkl. Typ 2 kabel)

5 499 kr

LADDBOXBOLAGET

go-e Charger Gemini Flex 11kW

6 290 kr

LADDBOXBOLAGET

Wallbox Pulsar Max 22kW 7m (PLP2-M-2-4-9-002)

7 490 kr

EVIFY

Tesla Wall Connector Laddbox

5 995 kr

ELBILSVARUHUSET.SE

CTEK Njord GO 16A 3-fas 11kW (inkl. Typ 2 kabel 5m)

5 970 kr

EVIFY

Amina S 32A 3-fas 22kW

5 995 kr

EVIFY

Amina S 20A 3-fas 13,8kW

5 495 kr

TIBBER STORE

Zaptec Go 32A 3-fas 22kW

6 290 kr

COMPUTERSALG

Wallbox Pulsar Plus Type 2

7 088 kr

TIBBER STORE

Charge Amps Aura Typ 2 32A 3-fas 22kW

11 990 kr

PROSHOP

GreenCell EV16 Laddbox med Typ2-Schuko 16A 3,6kW 5,5m

2 600 kr

BILIA

DEFA eMove Mode 2

2 899 kr

ELBUTIK

Zaptec Go Laddstationens Frontlucka

595 kr

LADDSTOPPET

CTEK Chargestorm Connected 2 2-way 32A 3-fas 22kW

30 500 kr

CDON

Blaupunkt Portabel Laddbox 3-fas P3PM2T2 11kW 8-16A 450V

5 589 kr

MOTOACTION.SE

Malmbergs Laddbox Typ 2 3-fas 16A 11kW 6m Kabel

20 899 kr

TIBBER STORE

Easee Charge Lite

5 090 kr

CDON

Blaupunkt Portabel Laddare Typ 2 230V 10-16A 3,7kW

4 279 kr

MEKONOMEN

DEFA Solid 20A - 4,6kW TYPE2

3 790 kr

LADDSTOPPET

CTEK Chargestorm Connected 2 1-way 32A 3-fas 22kW

17 000 kr

PROSHOP

Charge Amps Halo 16A 11kW (inkl. Typ 2 kabel)

4 725 kr

LADDSTOPPET

DEFA Power charging station 22kW TYPE2

8 590 kr

TIBBER STORE

Zaptec Go 22kW (inkl. installation)

5 890 kr

LADDBOXBOLAGET

Garo Entity Pro 22 kW

10 790 kr

EVIFY

Charge Amps Dawn 4G 32A 3-fas 22kW

7 799 kr

I samarbete med

Prisjakt.nu

Följ ämnen i artikeln