Robert Collin sågar Volvo Cars

Uppdaterad 2018-07-30 | Publicerad 2017-07-05

Alla nya Volvobilar kommer om två år att vara utrustade med elmotorer.

Men dagens besked sågas rejält av Aftonbladets motorexpert Robert Collin.

– Jag tror inte ens de tänker genomföra det, säger han.

Volvo Cars meddelade idag att samtliga nya bilar kommer att vara utrustade med elmotorer från och med 2019. Därefter är det enbart elbilar och laddhybrider som kommer att lanseras.

Volvo: Stor efterfrågan

Anledningen är enligt Volvos vd Håkan Samuelsson att efterfrågan på elektriska bilar är stor, och att företaget vill sänka bilarnas utsläpp av koldioxid.

Beskedet hyllas av bland andra näringsminister Mikael Damberg (S). Men Aftonbladets motorexpert Robert Collin är skeptisk. Minst sagt.

– Det är för bra för att vara sant. Det går inte att ställa om till elbils- och laddhybridstillverkning så snabbt, säger han.

Högre pris talar mot

Det högre priset på elbilar och hybrider lyfter han fram som det starkaste argumentet mot Volvos satsning.

– En laddhybrid kostar kanske 100 000 kronor mer än en vanlig. I Sverige är var femte bil en Volvo, men redan idag har de svårt att sälja bilar. Om de blir 100 000 kronor dyrare i snitt kommer Volvo mer eller mindre försvinna från marknaden, säger Robert Collin.

Det har länge spekulerats i att Volvo Cars ska börsnoteras, något Håkan Samuelsson förnekade igår. Men Robert Collin tror att det är huvudanledningen bakom den utlovade elbilssatsningen.

”Höjer börsvärdet”

– De kinesiska ägarna behöver mer pengar för att utveckla nya modeller. Därför vill man ge sig in på börsen. Om man kan kopiera Tesla och rida på elbilshajpen finns det jättemånga fonder och investerare som är intresserade. Det höjer börsvärdet, säger han.

Han tvivlar på att Volvo kommer att gå vidare med planerna på att elektrifiera samtliga bilar fullt ut.

– Jag tror inte ens de tänker genomföra det. Att de tänker börja tillverka elbilar är självklart, men det finns inget värde i att enbart bygga elbilar om två år, säger Robert Collin.

Bertil Moldén, vd på Bil Sweden, hyllar däremot Volvos ambitioner.

– Det är verkligen ett statement de gör. De blir i praktiken tvåa i världen på elbilsmarknaden efter Tesla. Samtliga biltillverkare kommer att följa efter. Det gör en stolt som svensk, säger han.

ANNONS

Hitta en bra laddstation för din elbil:

LADDSTOPPET

Zaptec Go 32A 3-fas 22kW

5 987,55 kr

LADDSTOPPET

CTEK Chargestorm Connected 2 2-way 32A 3-fas 22kW

30 500 kr

LADDSTOPPET

CTEK Chargestorm Connected 2 1-way 32A 3-fas 22kW

17 000 kr

LADDBOXBOLAGET

Zaptec Zapcharger Pro Typ 2 32A 22kW

10 790 kr

LADDSTOPPET

DEFA Power charging station 22kW TYPE2

8 590 kr

EVIFY

Tesla Wall Connector Laddbox

5 995 kr

LADDBOXBOLAGET

DEFA Power Laddbox

6 890 kr

CDON

Blaupunkt Portabel Laddare Typ 2 230V 10-16A 3,7kW

4 279 kr

PROFFSMAGASINET

CTEK STOLPFÄSTE 1 LADDBOX EN 920-00010

2 157 kr

TIBBER STORE

Easee Charge Lite

5 090 kr

PROSHOP

Charge Amps Halo 16A 11kW (inkl. Typ 2 kabel)

4 559 kr

TIBBER STORE

Charge Amps Dawn 4G 32A 3-fas 22kW

7 790 kr

BILIA

DEFA eMove Mode 2

2 899 kr

MEKONOMEN

DEFA Solid 20A - 4,6kW TYPE2

3 790 kr

LADDBOXBOLAGET

Charge Amps Aura Typ 2 32A 3-fas 22kW

13 490 kr

LADDBOXBOLAGET

go-e Charger Gemini Flex 11kW

6 290 kr

TIBBER STORE

Zaptec Go 22kW (inkl. installation)

5 890 kr

POWER

Amina Charging Station

4 399 kr

PROSHOP

GreenCell EV16 Laddbox med Typ2-Schuko 16A 3,6kW 5,5m

2 413 kr

ELBUTIK

Garo Wallbox 32A 22kW WLAN (inkl. Typ 2 kabel)

6 545 kr

EVIFY

Amina S 20A 3-fas 13,8kW

5 495 kr

LADDBOXBOLAGET

Garo Entity Pro 22 kW

10 790 kr

ELBILSVARUHUSET.SE

CTEK Njord GO 16A 3-fas 11kW (inkl. Typ 2 kabel 5m)

5 970 kr

SMART LED SOLUTIONS

Garo Wallbox 32A 22kW (inkl. Typ 2 kabel)

5 499 kr

INET

Belkin BoostCharge Convertible Qi2 Wireless Pad to Stand

699 kr

CDON

Blaupunkt Portabel Laddbox 3-fas P3PM2T2 11kW 8-16A 450V

4 006 kr

LADDBOXBOLAGET

Wallbox Pulsar Max 22kW 7m (PLP2-M-2-4-9-002)

7 490 kr

PROSHOP

Wallbox Pulsar Plus Type 2

7 422 kr

I samarbete med

Prisjakt.nu